Naši studenti navrhli, jak posunout elektromobilitu dál

26. 11. 2020

Michal, Zdeněk a Michal. Tři studenti Dopravní fakulty Jana Pernera, kteří se zapojili do soutěžního projektu o elektromobil Hyundai KONA Electric. Pokud uspějí, získají tento vůz pro naši univerzitu ke studijním účelům a zažijí úžasný den automobilce Hyundai v Nošovicích. Úkolem bylo představit nápad, který může posunout elektromobilitu a již zmiňovaný model elektromobilu. Podpořte kluky přidáním jakékoliv emotikony pod příspěvek.

Můžete nám v krátkosti představit svůj nápad?

Navrhujeme vylepšení Hyundai Kony Electric o solární panel, který by měl pomoct s pokrytím pomocných spotřeb jako je osvětlení, vyhřívání, posilovač řízení a další elektrická výbava vozidla napájená z olověného akumulátoru. Věříme, že se nám díky tomu podaří zvýšit dojezd vozidla.

Nabíjení olověného akumulátoru pomocných spotřeb místo lithiového trakčního akumulátoru navrhujeme proto, že energetický zisk ze solárních panelů není natolik vysoký, aby se vyplatila jejich integrace do složitého nabíjecího systému lithiového akumulátoru. Energie se dostatečně využije i takto. Je levnější a jednodušší na realizaci.

Nápadů na vylepšení bylo více?

Ano, konzultovali jsme je s těmi, kteří elektromobil využívají denně. Nejvíce přínosné a realizovatelné se nám jevilo, v kontextu dnešní doby (nebyla umožněna přítomnost studentů v laboratořích kvůli epidemiologické situaci pozn. redakce), vylepšení o solární panel.

Jedná se o váš první společný týmový projekt?

S kolegy z týmu jsme se před projektem tolik neznali. Ale při přípravě projektu jsme si opravdu rozuměli a šlo nám to dobře.

Myslíte, že elektromobil je auto budoucnosti?

Máme za to, že ano. Před 20 lety nebylo možné sestrojit smysluplný elektromobil, dnes to možné je. Za dalších deset let budeme ještě dál. S lepšími technologiemi baterií budou elektromobily cenově dostupnější, s delším dojezdem, a tím odpadnou jejich hlavní nevýhody. Navíc má elektromotor z hlediska pohonu vozidla mnohem lepší vlastnosti než motor spalovací, které se týkají jak účinnosti, tak i průběhu momentu.

Jak byste využili výhru?

Vůz by se využil  pro další měření i projekty. Například jako obousměrná nabíječka pro vyrovnávání odběrových špiček v distribuční síti, měření dynamických vlastností vozidla a další výzkum a vývoj. Dále by se využil pro výuku prakticky orientovaných předmětů.

Pokud byste vyhráli, máte v plánu svůj nápad ještě nějak rozšířit?

Tento projekt obsahově rozšiřovat dále neplánujeme. Je kompletní a realizovatelný. Potvrdili  jsme si to i při vlastním měření na elektromobilu KONA, které nám dealer AUTO IN v Pardubicích půjčil.

Všichni tři studují obor Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (ESD) na Dopravní fakultě Jana Pernera v navazujícím stupni studia.

Zdeněk A. Scheer: Studijně se zaměřuje na elektroniku vozidel a elektromobilitu. Při studiu zvládá práci na částečný úvazek jako tester softwaru a komponent. Ve své budoucí kariéře by se rád zaměřil právě na elektromobily a elektrické pohony. Ve volném se věnuje lezení, toulá se po horách. Je členem volnočasového orchestru, kde hraje na housle.

Michal Ficbauer: Po profesní stránce ho to táhne směrem k elektrickým pohonům a trakci, ale také k drážní energetice. Ve volném čase se věnuje horské turistice, ferratám, focení krajiny a hraní na kytaru u táboráku.

Michal Bareš: Je zaměřený především na elektrickou trakci v dopravě a elektrické pohony v dopravě. Zajímá se o dopravu obecně se zaměřením spíše k železnici, skauting, outdoor, hru na kytaru, modelaření a výrobu drobné audio techniky.

TEXT: Ing. Lenka Machačová FOTO: archiv studentů (Scheer, Ficbauer, Bareš)