Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Hydraulické obvody automatických převodovek
Authors: Koreisová Gabriela
Year: 2004
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Hydraulika a pneumatika 2004
Publisher name: HYDROPNETECH s.r.o. Žilina
Place: Žilina
Page from-to: 13-17
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Hydraulické obvody automatických převodovek Základem klasických automatických převodovek jsou planetové převody. V článku je popsáno schéma uspořádání nejstarší planetové převodovky Wilson. Jsou odvozeny vztahy pro převodové poměry jednotlivých převodových stupňů a je uvedena tabulka stavů řadících prvků. Dále je uvedeno schéma uspořádání planetové převodovky Sympson. Planetová převodovka Simpson je tvořena jen dvěma planetovými řadami typu C1.S1. Byla vyvinuta v roce 1955 firmou Chrysler s komerčním názvem ?Převodovka Tourque ? Flite. Touto převodovkou vedle vozů Chrysler byly vybaveny také vozy Plymouth, Dodge, De Soto a Imperial. Podrobněji je popsána převodovka vozidla Ford Mercury, která vznikla v r.1950. Planetový převod je tvořen jednou planetovou řadou typu C1.S1 a jednou planetovou řadou typu C1.2S1. Připojením řadících prvků, (brzd a spojek), k planetovému převodu vznikne převodovka umožňující automatické řazení převodových stupňů. planetové převodovky;automatické převodovky;hydraulický obvod;auto;převodový poměr;převodový stupeň;hydraulický obvod
eng HYDRAULIC CIRCIUTS FOR PLANETARY GEARBOXES In the article, the arrangement of the oldest planetary gear unit Wilson is described, (Picture 4). The gearing ratios for individual gears are derived and there is also a chart of positions of gearing elements. Furthermore, the scheme of planetary gear unit Simpson is presented. The planetary gear unit Simpson only consists of two planetary lines C1.S1. It was designed in 1955 by the company Chrysler under the commercial title ?Gear unit Tourque ? Flite?. In the gear unit Ford Mercury, the Ravigneaux planetary gear was used for three forward gears and one backward gear. The elementary scheme of connction of gear elements in the Ford Mercury gear unit can be seen. In the article, the automatic operation of manoeuvring hydraulic elements in all positions of the gear control lever is described; the positions being marked P, R, N, D, L. passenger car, self-changing gearbox, sun-and-planet gearing, gear ratio, speed gear, automatic gear shifting, clutch gear shifting, brake gear shifting, table of combinations, hydraulic circuit, automatic control.