Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Odstranění nestabilního chodu motorového pracovního vozu MPV 22 na koridorových tratích ČD
Authors: Zelenka Jaromír
Year: 2005
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: ENGINEERING MECHANICS 2005, National Conference with International Participation
Publisher name: Institut of Thermomechanics
Place: Praha
Page from-to: 359-360
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Odstranění nestabilního chodu motorového pracovního vozu MPV 22 na koridorových tratích ČD Příspěvek se zabývá jízdními vlastnostmi motorového pracovního vozu MPV 22, rekonstruovaného z předchozího typu DGKU-5, traťovou strojní stanicí Český drah v Pardubicích. Problém neklidného chodu některých vozidel se v podmínkách Českých drah začal objevovat s postupnou rekonstrukcí koridorových tratí. Jedná se zejména o vozidla s volnou vazbou dvojkolí ke skříni vozidla nebo podvozku, která je charakterizována velkými vůlemi v podélném a příčném směru ve vedení dvojkolí. Pro ověření správnosti navrhované konstrukční úpravy byla v rámci spolupráce s TSS Hradec Králové provedena dvě měření zrychlení na ložiskových skříních dvojkolí a to před navrhovanou úpravou a po provedené úpravě ve vedení dvojkolí. a základě výše uvedených skutečností je možno konstatovat, že po provedených úpravách v rozsochovém vedení dvojkolí je motorový pracovní vůz MPV 22 způsobilý provozu na koridorových tratích bez náchylnosti k neklidnému chodu. nestabilní chod, motorový pracovní vůz, koridorové tratě
eng Elimination of Unstable Running Behaviour of Motor Working Car MPV 22 at Czech Railways Coridor Lines The paper deals with the running properties of the working Diesel rail car MPV 22, reconstructed from the former machine of the DGKU-5 type, by the Track Machine Station of the Czech Railways in Pardubice. The problem concerning the running behaviour of the car had been occurred during its run on the Czech Railways Corridore tracks and, the difficulties were eliminated after a treatment of the clearances in the former wheel set guide. There were carried out a measuring of the acceleration on the bearing boxes of the car before the elimination of the clearances, when the non-smooth running on the Czech Railways Corridore was recorded. After the repeated measurement when the mentioned treatment was realized, the non-smooth running was wholly eliminated. The measured results are presented and will be complemented with the short video-illustration by presentation. unstable running behaviour, motor working car, coridor lines