Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Asymetrické broušení kolejnic v obloucích malých poloměrů
Authors: Zelenka Jaromír | Kohout Martin
Year: 2005
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: 13. medzinárodný seminár Traťové stroje v teórii a v praxi
Publisher name: VTS pri Žilinskej univerzite
Place: Žilina
Page from-to: 175-181
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Asymetrické broušení kolejnic v obloucích malých poloměrů Článek se zabývá problematikou tvorby skluzových vln na vnitřním kolejnicovém pásu při průjezdu vozidel oblouky malých poloměrů. Je předveden návrh asymetrických příčných profilů hlav kolejnic a hodnocení těchto profilů v závislosti na konstrukci podvozku vozidel (vedení dvojkolí), použitém jízdním obrysu kol a příčném profilu hlav kolejnic. K objasnění příčin vzniku a návrhu asymetrických příčných profilů je použito charakteristik kontaktní geometrie dvojkolí kolej a simulačních výpočtů jízdy vozidel oblouky malých poloměrů. Vodicí vlastnosti kolejových vozidel, oblouky malých poloměrů, simulační výpočty
eng Asymmetrical railhead grinding in curves of small radius Paper deals with phenomena of corrugation formation on inner railhead by vehicle running through curves of small radius. It?s shown design of asymmetrical railhead profiles incl. estimation of these profiles in dependence on boogie construction (wheelset?s guiding), applied rail and wheel profile. For understanding are used characteristics of contact geometry wheelset track and computational simulation of rail vehicle movement by running through curves of small radius. Running behavior of railway vehicles, curves of small radius, computer simulation