Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Broušení kolejnic v obloucích malých poloměrů v traťovém úseku Brno Adamov
Authors: Kohout Martin | Zelenka Jaromír
Year: 2005
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: 13. medzinárodný seminár Traťové stroje v teórii a v praxi
Publisher name: VTS pri Žilinskej univerzite
Place: Žilina
Page from-to: 103-107
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Broušení kolejnic v obloucích malých poloměrů v traťovém úseku Brno Adamov Broušení kolejnic je velmi rozšířeným nástrojem při údržbě koleje, které umožňuje eliminovat tvarové a materiálové vady vznikající na hlavě kolejnice během provozu. V obloucích malých poloměrů dochází vlivem zvýšeného silové působení vozidla na kolej k rychlému rozvoji těchto vad. Článek je věnován broušení (možnosti, výsledky) v obloucích malých poloměrů v traťovém úseku Brno ? Adamov, kde byly ve vybraných obloucích nabroušeny tzv. asymetrické příčné profily hlav kolejnic. Tyto profily by měly zlepšit kontaktní podmínky mezi kolem a kolejnicí při průjezdu vozidla obloukem s cílem zamezení vzniku vlnkovitosti na hlavě vnitřního kolejnicového pásu. Asymetrické broušení kolejnic, vlnkovitost kolejnic, opotřebení
eng Rail Grinding in Curves of Small Radius in Track Section Brno Adamov Rail grinding is very useful instrument using by track maintenance, which enables elimination of material and form defects caused by railway traffic. Higher force reactions between vehicle and track in curves of small radius lead to rapid development of these defects. Paper deals with grinding (possibilities, results) in curves of small radius in track section Brno ? Adamov. There were realized asymmetrical railhead profiles in chosen curves, which should improve contact conditions between wheel and rail by running through the curves with aim of avoid or minimize short waves creation on inner rail. Asymmetrical railhead grinding, corrugation of rail, rail wear