Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Application for Decrease of Slip Waves Creation in Curves of Small Radius
Authors: Kohout Martin | Zelenka Jaromír
Year: 2005
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: 3rd international PhD Conference on Mechanical Engineering - PhD 2005
Publisher name: Západočeská univerzita v Plzni
Place: Plzeň
Page from-to: 85-86
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Aplikace ke snížení tvorby skluzových vln obloucích malých poloměrů Tvorba skluzových vlnek (podélná vlnkovitost hlavy kolejnice) na vnitřním kolejnicovém pásu v obloucích malých poloměrů negativně ovlivňuje dynamiku jízdy, namáhání částí železničních vozidel a tratě a cestovní komfort. Jednou z cest k minimalizace jejich tvorby by mohlo být použití asymetrických příčných profilů hlav kolejnic. V článku je popsán krátce teoretický základ tohoto problému, výchozí podélné a příčné profily a dosažené výsledky. Vlnkovitost kolejnic, broušení, asymetrické příčné profily hlav kolejnic
eng Application for Decrease of Slip Waves Creation in Curves of Small Radius There is slip wave?s creation (longitudinal corrugation of railhead) on inner rail in curves of small radius, which negative affects railway running dynamics, stress of railway components and permanent way and travel comfort. One way to minimization of creation could be grinding of asymmetrical railhead profiles. Paper describes shortly theoretical ground of this phenomenon, initial longitudinal and lateral railhead profile, grinding of rails and attained results. Corrugation of rails, grinding, asymmetrical railhead profiles