Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Poznámka k ději adhezního pohonu kolejového vozidla
Authors: Beneš Libor | Kaloč Rudolf | Guzman Ballivian Jachier
Year: 2005
Type of publication: ostatní - přednáška nebo poster
Name of source: Mezinárodní konference ?Opotřebení ? spolehlivost ? diagnostika 2005?
Publisher name: Univerzita obrany v Brně
Place:
Page from-to:
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Poznámka k ději adhezního pohonu kolejového vozidla Z úvah, které jsou uvedeny v této práci, plyne, že součinitel adheze je mimo jiné závislý na kontaktní teplotě a že v této souvislosti lze jeho hodnotu teoreticky předpovědět. Tato skutečnost nebyla doposud v teorii adhezního kontaktu uvažována. Zcela věrohodná prognóza studovaných nepříznivých jevů je stěží uspokojivě řešitelná teoreticky. Proto autoři v závěru příspěvku presentují nové zkušební zařízení, kterým mají být predikované jevy ověřeny. Zároveň bude na vložených vzorcích sledován vliv kmitání na stav povrchu. Z předložené práce je dále zřejmé, že jevy, hodnotící možné iniciace a lokální degradace kontaktních oblastí železničního kola a kolejnice, jsou úzce svázány s jevy tribologickými, které jsou zde chápány jako procesy dynamické. adheze, tribologie, kontaktní teplota
eng Notes on the process of the adhesion power of railway vehicle Presented considerations have documented that adhesion coefficient is among others depended on contact temperature and that in this connexion, its value can be theoretically predicted. This fact has not been in theory of adhesion contact reflected till the last. The wholly credible prognose of the studied unfavourable phenomenon is hardly resoluted theoretically in a satisfactory way. That is why the authors in the final part of the article present a new experimental device for verification of the predicted phenomenon. At the same time, the applied specimens will be analysed from the view of the influence of the oscillation on the on their surface state. The presented work has proved that the processes connected with initiation and local degradation of railway wheel/rail contact areas are closelly in accordance with the tribological phenomena, understood here as the dynamical processes. adhesion, tribology, contact temperature