Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Formation of Hard Layers on Railway Wheel / Rail Head and their Role in the Surface Deterioration
Authors: Beneš Libor | Menčík Jaroslav
Year: 2005
Type of publication: ostatní - přednáška nebo poster
Name of source: Proceedings of the Second International Conference "Reliabilty, Safety and Diagnostics of Transport Structures and Means 2005"
Publisher name: University of Pardubice
Place:
Page from-to:
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Tvorba tvrdých vrstev na jízdní ploše železničního kola/kolejnice a jejich role při degradaci povrchu Článek popisuje mechanismy, probíhající v soustavě kolo-kolejnice a způsobující v určitých režimech jízdy kolejového vozidla (rozjezdy, brzdění) koncentraci napětí, a to v určité vzdálenosti od povrchu temene nebo v jeho určitých oblastech. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na hrubé částice. Posléze pak, v průběhu cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější segmenty, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic s velikostí několika nanometrů. Jak dokládá TEM-analýza těchto oblastí, byla zde pozorovaná i velice vysoká hustota dislokací. Popisované bíle naleptané vrstvy (White Etching Layers) lze identifikovat nejen na povrchu opotřebených kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i různých provozních podmínek (např. mechanismy tření). povrchové změny, kontakt kolo/kolejnice, bíle leptané vrstvy
eng Formation of Hard Layers on Railway Wheel / Rail Head and their Role in the Surface Deterioration The main aim of this paper is a study of the surface changes on rails and wheels that result from friction and wear. In particular this work is supposed to be a contribution towards a better understanding of the mechanisms leading to the formation of the White Etching Layer (WEL). Therefore, systematic and quantitative investigation of the microstructure changes on rail surfaces were performed. The consequences of a contact mechanism on the structural changes in surface and subsurface layers, caused due to non-isothermal nature of the occurred processes, were investigated above all. This research, in specialised way, follows the achieved results in the field of railway wheel - rail contact where the mentioned structural changes were reliably identified. surface changes, railway wheel/rail contact, white etching layers