Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Tribological and Materials Aspects of the Railway Wheel / Rail Interaction
Authors: Beneš Libor | Schmidová Eva
Year: 2005
Type of publication: ostatní - přednáška nebo poster
Name of source: Advanced Manufacturing and Repair Technologies in Vehicle Industry ? 22nd INTERNATIONAL COLLOQUIUM
Publisher name: University of Zilina
Place:
Page from-to:
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Tribologické a materiálové aspekty interakce kolo/kolejnice Příspěvek se zabývá mechanismy, probíhajícími v soustavě kolo-kolejnice, které způsobují v určitých režimech jízdy kolejového vozidla (rozjezdy, brzdění) koncentraci napětí, a to v určité vzdálenosti od povrchu temene nebo v jeho určitých oblastech. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na hrubé částice. Posléze pak, v průběhu cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější segmenty, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic s velikostí několika nanometrů. Jak dokládá TEM-analýza těchto oblastí, byla zde pozorovaná i velice vysoká hustota dislokací. Popisované bíle naleptané vrstvy (White Etching Layers) lze identifikovat nejen na povrchu opotřebených kolejnic, ale i na celé řadě dalších komponent, jako jsou např. pístní kroužky, ozubená kola, resp. během obráběcích procesů (technologie řezání, broušení), jakož i různých provozních podmínek (např. mechanismy tření). Tribologie, interakce kolo/kolejnice, mikrostrukturní změny
eng Tribological and Materials Aspects of the Railway Wheel / Rail Interaction The considerable heat-affection of subsurface materials layers, rise of quenched microstructures with high hardness level, rise and propagation of heat and fatigue cracks as well as the origin of contact fatigue and falling of the material out from the railway wheel tread, these are the compelling effects occurring in the railway operation conditions in a case of railway vehicles with disk brakes. However, we can state that the block brakes ?eliminate? the martensitic microstructure on the railway wheel tread - as we proved by means of the simplified experimental process. A better understanding of the mechanisms behind the formation of martensite around a surface defects and causes of rail and railway wheel tread failure is really of great importance. It is believed that a better knowledge in these matters will bring potential for improvements in the whole area of railway operation. Although the mechanism of conditions resulting in microstructure changes in a rail and railway wheel material is not hitherto explicated in satisfactory way, we can not discount an idea that the rising fatigue cracks following the circumferential direction of the wheel surface, can change their orientation into radial direction. From the fracture mechanics point of view, the catastrophic brittle fracture of a rail and wheel can occur when reaching the critical size of these radial cracks. There is therefore necessary to study the effect on principle and to clarify the causes of its origin in order to achieve the higher safety of railway operation. Tribology, railway wheel / rail interaction, microstructure changes