Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Dynamická response materiálů pojezdových ploch železničních kol
Year: 2006
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: Sborník příspěvků čtvrté mezinárodní vědecké konference "Nové výzvy pro dopravu a spoje"
Publisher name: Univerzita Pardubice
Place: Pardubice
Page from-to: 1283-1288
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Dynamická response materiálů pojezdových ploch železničních kol Práce se orientuje na studium poškozování kontaktních ploch kol elektrických vozů, vymezením jednotlivých působících mechanizmů, a vazbě na charakter provozní expozice. Pro iniciaci poškození má rozhodující význam vznik strukturních nehomogenit v povrchových vrstvách, jako následek teplotně-mechanického zatížení. Příspěvek předkládá výsledky studia provozně vyvolaných poškození, současné poznatky na konto procesu postupné změny výchozích mechanických a strukturních charakteristik až po dekohezi vrstev. železniční kola, životnost, teplotní degradace, lokální plasticita, strukturní degradace
eng DYNAMIC MATERIAL RESPONSE OF THE RAILWAY WHEEL RUNNING SURFACES. Paper show research of degradation of wheel tread surface on electric wagons. Paper defines various mechanisms and bindings on operational exposure. Analysis of thermal effect and influence of initial parameters of used steels quality is especially significant standpoints for improvement working time wheel profile. Besides of that, standpoints of safety in service is as substantial study of creation of plastic zone and local changes at fracture mechanisms in sequence on surface initiate defects. For damage initiation is critical creation of structural inhomogeneity in surface areas, as result to thermo-mechanic load. Complex of service load components lead to the relatively wide spectrum of symptoms of surface damage initialization. Paper presented results of studies of operational evoked damage, and findings on process of progressive changes of mechanical and structural characteristics from starting position to layers decohesion. rolling contact fatigue, wheel treads fatigue, local plasticity