Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Contribution to Description of Thermal Effects and Temperature Generation in the Railway Wheel / Rail Contact Region.
Authors: Beneš Libor | Záhorová Věra | Vaněk Antonín
Year: 2006
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Materiálové inžinierstvo / Materials Engineering
Publisher name: Žilinská univerzita
Place: Žilina
Page from-to: 16-20
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Popis tepelných efektů a vzniku tepla na styku kolo/kolejnice Článek se věnuje popisu mechanismů, vyvolávajících zvýšené provozní namáhání, způsobené především dynamickými silami mezi kolem a kolejnicí, jakož i tepelnými účinky při brzdění, které jsou hlavními příčinami vzniku závad na kolech. Jako oblast přednostního zájmu a zásadní důležitosti označit povrchovou vrstvu, ve které, dochází v důsledku kontaktní únavy k výrazným změnám mikrostruktury (resp. submikrostruktury) a výskytu závažných provozních defektů.
eng Contribution to Description of Thermal Effects and Temperature Generation in the Railway Wheel / Rail Contact Region. The paper is a brief resume of our knowledge about heat generation and propagation in the rail-wheel contact zone. From the point of view of material, the knowledge of optimization process of choice of suitable construction wheel material is expected, with regard to constant standard of rail material. Original knowledge, on which bases it will be possible to contribute to improvement of the description of adhesive transfer in contact, is expected as secondary results. rail-wheel treads, adhesive transfer , bracking