Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

K problematice plastických přetvoření povrchových vrstev železničního kola
Authors: Beneš Libor | Kaloč Rudolf | Schmidová Eva
Year: 2005
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Publisher name: Univerzita Pardubice
Place: Pardubice
Page from-to: 57-69
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze K problematice plastických přetvoření povrchových vrstev železničního kola Trvající problémy vzniku poruch v oblasti jízdní plochy železničních kol vyžadují nové přístupy výzkumu zejména v oblasti experimentů, jelikož doposud nelze věrohodně modelovat fyzikální procesy pomocí programových systémů. Tyto děje se odehrávají v povrchových vrstvách kontaktně vázaných těles s rozměrem 10^-4 ? 10^-5 m, kde dochází ke strukturním změnám, včetně vzniku oblastí doposud metalograficky nepopsaných. Pro získání informací, které vedou k modifikaci v současné době akceptovaných mezních stavů je nezbytné realizovat řízený experiment sledující historii kontaktního zatížení. Z dosavadních metalografických sledování lze považovat za prokázané, že prvotně probíhající proces plastických deformací, jehož důsledkem je zpevnění objemů materiálu v kontaktní oblasti, má dominantní vliv na vznik a rozvoj povrchových vad. Jelikož při analýze se nelze opírat o fenomenologické konstanty materiálu, musí numerické modelování selhávat a naopak, experimentální výzkum nelze opírat o konvenční zařízení (např.Amsler). Z uvedených důvodů bylo na DFJP vyvinuto a realizováno speciální zkušební zařízení, jehož funkce bude v příspěvku popsána.
eng Problems of Plastic Deformation of Surface Layers on Railway Wheel Long-standing problems of damaging contact surfaces of rail wheels demand an extension of research works which will aim at some of the new approaches towards the issue of limiting state of environment which is formed, by rolling of generally loaded wheel, in the area of surface layers of running surface. The presented research programme is mainly based on the proven fact that specific problems of a rail wheel life are based on degradation actions caused by a complicated loading in the area of contact which is specific for the wheels that are braked by disk brakes. Such system of braking is, at present, consistently applied mainly to the sets of passenger train carriages and tends to extend also to sets of goods trains. Specificity of the issue of such braked wheels was reliably proven by the occurrence of continuing damages of wheel surfaces when compared with the wheels that are braked by block brakes. The specificity is mainly caused by diametrically different thermal processes in the area of contact. Within the realised research, a required modification of current testing equipment with a view to generating plastic deformations and consequent hardness of surface layers of inserted material samples was realised. The way of history mapping of running surface loading could be searched by this way. The way was necessary for the stating of new ideas about limiting state in the area of contact. Original know-how, on which bases it will be possible to contribute to improvement of the knowledge of adhesive transfer in contact, has been expected as secondary results of these investigations. From the point of view of material, the knowledge of optimization process of choice for suitable construction wheel material can be expected in near future, with regard to constant standard of rail as well as railway wheel applied material contact fatigue;railway/wheel tread;rail wheel life