Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Systém optimalizace tvorby dopravních kompletů na dopravní síti
Authors: Greiner Karel
Year: 2006
Type of publication: ostatní - dizertace
Publisher name: Univerzita Pardubice
Place: Pardubice
Page from-to:
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Systém optimalizace tvorby dopravních kompletů na dopravní síti Disertační práce se skládá z analytické a tvůrčí části. Analytická část práce poskytuje přehled metod operačního výzkumu k řešení optimalizace tvorby kompletů na síti a metod pro řešení úlohy vlakotvorby. Tvůrčí část práce je zaměřena na řešení úlohy výběru množiny dopravních kompletů za účelem maximalizace počtu spojení mezi uzly sítě s časově nejvýhodnějším pevným přechodem dopravních elementů při daném jízdním řádu a směrování. Z každé relace lze do vybrané množiny dopravních kompletů vybrat maximálně stanovený počet odlivů. Doba přechodu dopravního elementu v jednotlivých uzlech sítě musí být větší nebo rovna stanovené minimální době. Při přemístění dopravního elementu v daném spojení prostřednictvím vybrané množiny dopravních kompletů musí být dodržena stanovená lhůta přemístění. Úloha byla konkretizována pro oblast železniční nákladní dopravy. Pro řešení úlohy byla navržena heuristická metoda, která byla implementována do softwarové aplikace za účelem její verifikace. Testováním byla prokázána funkčnost algoritmu a jeho správné reakce na změnu vstupních parametrů. pevný přechod vozů, PEPŘ, vlakotvorba, železniční nákladní doprava, dopravní komplet, optimalizace
eng Optimization System of Transport Units Creation at Transport Network The dissertation consists of the analytical and experimental part. The analytical part provides an overview of operational research methods applicable for solving the optimization of forming of sets in the network and methods for train forming. The experimental part of the study focuses on solving the task of selecting a set of transport sets in order to maximize the number of connections between crossing stations with the most suitable fixed transfer of transport elements upon a given timetable and routing. It is possible to select from each relation a maximal fixed number of outflows. The time of transport element transfer in individual crossing stations must be longer than or equal to the fixed minimal time. Upon transferring a transport element in a given connection through a selected set of transport sets, the fixed transfer term must be kept. The task was materialized for railway freight transport. A heuristic method was designed for solving the task which was implemented to a software application for the purpose of its verification. The testing proved functionality of the algorithm and its proper responses to changes in input parameters.