Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY ANALYSIS OF UNIVERSAL SERVICE OBLIGATION: A CASE OF 29 DESIGNATED OPERATORS IN THE EUROPEAN COUNTRIES
Authors: Ralevic Predrag | Dobrodolac Momcilo | Švadlenka Libor | Sarac Dragana | Duric Dejan
Year: 2020
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Technological and Economic Development of Economy
Publisher name: Vilnius Gediminas Technical University
Place: Vilnius
Page from-to: 785-807
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Analýza účinnosti a produktivity závazku univerzální služby: případová studie 29 národních poštovních operátorů v evropských zemích Hlavním cílem tohoto článku je provést analýzu efektivity a produktivity závazku univerzální služby (USO) na základě MPI analýzy. Studie se zaměřuje na 29 národních poštovních operátorů a dvě izolované období, roky 2003 a 2017. Existuje jasný trend snižování počtu zaměstnanců (12%). Pokud jde o poštovní služby, data potvrzují obecný trend poklesu listovních zásilek (30%) a nárůstu balíků (52%). Pokud jde o finanční výsledky, náklady i výnosy rostou; ve srovnání s náklady (32,61%) však došlo k vyššímu nárůstu tržeb (33,13%). Výsledky implementované metodiky jsou dále dvojí. Zaprvé je identifikován pokrok na průměrné úrovni všech pozorovaných národních poštovních operátorů podle ukazatelů účinnosti a produktivity. Výsledky mimo jiné naznačují zvýšení produktivity jak pro vstupní MPI (3,5%), tak pro výstupní MPI (8%). Existují však významné rozdíly účinnosti a produktivity na individuální úrovni. Zadruhé, cílem výzkumu bylo také prozkoumat původ změn produktivity s uvážením liberalizace poštovního trhu, vlastnictví, marketingových služeb a e-commerce. Naše zjištění ukazují, že poslední tři specifikované proměnné přispívají k vysvětlení změny produktivity. účinnost; DEA; Malmquistovy indexy produktivity; určení (národní) poštovní operátoři; závazek univerzální poštovní služby
eng EFFICIENCY AND PRODUCTIVITY ANALYSIS OF UNIVERSAL SERVICE OBLIGATION: A CASE OF 29 DESIGNATED OPERATORS IN THE EUROPEAN COUNTRIES The main aim of this paper is to perform efficiency and productivity analysis of Universal Service Obligation (USO) based on the Malmquist Productivity Indices (MPI) analysis. The study focuses on 29 Designated Operators (DOs) and two isolated periods, the years 2003 and 2017. There is a clear trend of workforce reduction (12%). Considering the postal services, the data confirm a general trend that the letter-post is in decline (30%) and the parcels are on the rise (52%). Considering the financial results, both costs and revenues are increased; however, there is a higher increase of revenue (33.13%) compared to the cost (32.61%). Further, the results of implemented methodology are twofold. Firstly, a progress is determined at the average level of all observed DOs according to the efficiency and productivity indicators. Among other, the results indicate the increase of productivity for both input MPI (3.5%) and output MPI (8%). However, there are significant variations of efficiency and productivity at the individual level. Secondly, the aim of research was also to examine the sources of productivity changes by considering postal market liberalization, ownership, marketing services and e-commerce. Our findings show that the last three specified variables contribute to the explanation of productivity change. efficiency; DEA; Malmquist productivity indices; designated operators; universal postal service obligation