Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Process of Capacity Allocation on Public Sidings
Year: 2020
Type of publication: článek ve sborníku
Name of source: LOGI 2019 - HORIZONS OF AUTONOMOUS MOBILITY IN EUROPE
Publisher name: ELSEVIER SCIENCE BV
Place: AMSTERDAM
Page from-to: 69-77
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Přidělování kapacity na veřejně přístupných vlečkách Postupná liberalizace české železnice si vyžádala, aby kapacitu na veřejně přístupných vlečkách přiděloval nezávislý přídělce. Tento příspěvek analyzuje jakým způsobem je toto zajištěno pomocí Prohlášení o dráze. Představuje specifika veřejně přístupných vleček oproti celostátní dráze v otázkách podávání žádostí a jejich odsouhlasování. Důvodem je liberální přístup bez možnosti diskriminace některého z uživatelů. Všechny požadavky jsou vyřizovány v IS PROK, který autorský tým vyvinul.
eng Process of Capacity Allocation on Public Sidings The gradual liberalization of the Czech rail market did not leave unaffected sidings and railway infrastructure managers operating railway transport as their main business activity at the same time. This paper presents the main changes in capacity allocation on public sidings in accordance with the amendment to the Act on Rail Systems. It outlines the specific procedures in capacity allocation on public sidings, the specific modes of request processing and the economic side of capacity allocation. The purpose of capacity allocation is to allow for an efficient use of services offered to all authorized entities. The requests are generally submitted through PROK SW. Furthermore, this paper touches on the initial experience of the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice, as a capacity allocator on public sidings and rails owned by Ceske drahy, a.s., with statistical evaluation. liberalization; public siding; service facility; allocator