Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Behaviour of the rail load parameter B defined by the standard EN 14363
Authors: Šlapák Jiří
Year: 2021
Type of publication: ostatní - článek ve sborníku
Name of source: Proceedings of Computational Mechanics 2021
Publisher name: Západočeská univerzita v Plzni
Place: Plzeň
Page from-to: 224-227
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Vlastnosti parametru zatížení koleje B definovaného normou EN 14363 Tento příspěvek se zabývá chováním tzv. parametru zatížení kolejnic B, který je definován normou EN 14 363. Norma ke schvalování vozidel používá specifické síly působící v kontaktní ploše kola a kolejnice a vyhodnocuje dynamické účinky vozidel na trať. V současné době jsou uvažovány svislé kolové síly a příčné vodicí síly. Parametr představuje novou možnost vyhodnocení zatížení koleje v porovnání s aktuálně používanými veličinami dle normy. Metody hodnocení zatížení koleje jsou v příspěvku popsány. Je zkoumána závislost parametru zatížení koleje na různých parametrech vozidla. Pro získání dat byly provedeny multi-body simulace jízdy železničního vozidla. interakce kolo-kolejnice; zatížení koleje; EN 14363; multi-body simulace
eng Behaviour of the rail load parameter B defined by the standard EN 14363 The paper deals with the behaviour of a so-called rail load parameter B, which is defined by standard EN 14363. The standard uses specific forces acting on the wheel-rail contact area to approve vehicles and evaluates the dynamic effects of vehicles on the track. Currently, vertical wheel forces and lateral guiding forces are considered. The parameter represents a new possibility for evaluating the track load in comparison with the currently used quantities according to the standard. These evaluation methods are described. The dependence of this parameter on various vehicle parameters is investigated. In order to obtain data, multi-body simulations of railway vehicle are performed. wheel/rail interaciton; rail load; EN 14363; multi-body simulation