Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Provoz nákladních vlaků délky 740 m, díl II.
Authors: Michálek Tomáš | Pohl Jiří
Year: 2022
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Vědeckotechnický sborník Správy železnic
Page from-to: 134-162
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Provoz nákladních vlaků délky 740 m, díl II. Tento článek navazuje na první díl pojednání o provozu dlouhých (a těžkých) nákladních vlaků a zaměřuje se na problematiku brzdění těchto vlaků. Pozornost je věnována dílčím problémům, které při spádovém i zastavovacím brzdění takových vlaků vyvstávají, ať už jde o projevy podélné dynamiky, tepelné účinky nekovových brzdových špalíků na kola, přínosy rekuperačního elektrodynamického brzdění či vazbu na činnost vlakového zabezpečovače ETCS. Jako zásadní problém se přitom jeví používání samočinné pneumatické brzdy UIC a řešení autoři spatřují v zavedení digitálního automatického spřáhla v kombinaci s přímočinnou elektropneumatickou brzdou. nákladní vlak; brzdění vlaku; samočinná pneumatická brzda UIC; elektrodynamická brzda; elektropneumatická brzda; digitální automatické spřáhlo; ETCS
eng Operation of 740 m long freight trains, part II This article follows up the first part of the article dealing with operation of long (and heavy) freight trains and is focused on the problems of braking of these trains. The attention is paid to partial problems of this topic (effects of longitudinal train dynamics, thermal effects of tread braking by composite brake blocks on wheels, contribution of electrodynamic regenerative braking, relation to the ATP function). The fundamental problem is identified in the use of self-acting pneumatic UIC brake system and the solution is found in implementation of digital automatic coupling (DAC) in combination with direct-acting electropneumatic brake. freight train; braking; self-acting pneumatic UIC brake system; electrodynamic brake; electropneumatic brake; digital automatic coupling (DAC); ETCS