Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Determination of the octane number of automotive gasolines by FTIR spectrometry with chemometrics
Authors: Hurtová Ivana | Sejkorová Marie
Year: 2022
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Perner´s Contacts
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Stanovení oktanového čísla automobilových benzínů FTIR spektrometrií s chemometrií Kvalita motorových paliv je stále přísněji kontrolována v souvislosti s mnoha faktory – uživatele zajímá zejména antidetonační odolnost automobilových benzinů, kvantitativně vyjádřená hodnotou oktanového čísla (ON). Článek představuje FTIR spektrometrii ve spojení s chemometrií jako alternativní metodu ke standardizovanému stanovení oktanového čísla benzinu výzkumnou metodou dle ČSN EN ISO 5164. Regresní model FTIR-PLS pracující se spektry v rozsahu 650–4000 cm-1 byl navržen pro předpověď ON. S tímto modelem bylo dosaženo velmi silné závislosti (R=0,996) mezi predikovanými hodnotami oktanového čísla a hodnotami stanovenými standardizovanou metodou; chyba kalibrace byla 0,414. oktanové číslo; benzín; paliva; měření; kvalita; FTIR spektrometrie; chemometrické model
eng Determination of the octane number of automotive gasolines by FTIR spectrometry with chemometrics The quality of motor fuels is more and more strictly controlled in connection with many factors - users are particularly interested in the anti-knock resistance of automotive gasolines, quantitatively expressed by the value of the octane number (ON). The paper presents FTIR spectrometry in conjunction with chemometry as an alternative method to the standardized determination of the octane number of gasoline by a research method according to ČSN EN ISO 5164. An FTIR-PLS regression model working with spectra in the range of 650–4000 cm-1 was proposed for ON prediction. With this model, a very strong dependence (R=0.996) was achieved between the predicted of octane number values and the values determined by the standardized method; the calibration error was 0.414. octane number; gasoline; fuels; measurements; quality; FTIR spectrometry; chemometric model