Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Simulační výpočty jízdy kolejového vozidla DS2000 AC
Year: 2023
Type of publication: výzkumná zpráva
Publisher name: CZ LOKO, a.s.
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Simulační výpočty jízdy kolejového vozidla DS2000 AC Tato zpráva je závěrečnou zprávou o výsledcích výzkumu a shrnuje výsledky provedených simulačních výpočtů jízdy kolejového vozidla DS2000 AC, vyvíjeného společností CZ LOKO, a.s. Předmětem tohoto výzkumného úkolu (smluvního výzkumu) jsou: ověření vodicích vlastností lokomotivy v obloucích malých poloměrů, ověření stability jízdy vozidla, analýza zatěžování prvků vypružení (zejména sekundárních pružin) v různých provozních situacích, experimentální zjišťování charakteristik (tj. příčné a osové tuhosti) závěsu trakčního motoru v rámu podvozku. První tři dílčí úkoly byly realizovány s využitím simulačních výpočtů jízdy kolejového vozidla, k čemuž byla vyvinuta nová verze programového systému SJKV. Experimentální zjišťování tuhostních charakteristik závěsu trakčního motoru bylo realizováno v podmínkách Dynamického zkušebního stavu DFJP, umístěného ve Výukovém a výzkumném centru v Doubravicích. Výsledky provedených experimentů byly využity jako vstupy do simulačních výpočtů jízdy vozidla. lokomotiva; závěs trakčního motoru; sekundární vypružení; vodicí vlastnosti; stabilita jízdy; multi-body simulace
eng Simulations of running performance of DS2000 AC railway vehicle This report is a final report summarizing research results and results of multi-body simulations of running performance of DS2000 AC railway vehicle, which is being developed by CZ LOKO company. The subjects of this conctractual research are: verification of guiding behaviour of the locomotive in small-radius curves, verification of running stability, analysis of loading of suspension elements (especially secondary flexi-coil springs) in various operational conditions, experimental determination of stiffness characteristics of traction motor suspension within the bogie frame. The first three tasks were realized by means of multi-body simulations of railway vehicle running performance with using of a new version of the simulation tool SJKV. The experimental determination of stiffness characteristics of traction motor suspension was realized in conditions of dynamic test stand at the Educational and Research Centre in Transport; its results were used as input data into the multi-body simulations. locomotive; suspension of traction motor; secondary suspension; guiding behaviour; running stability; multi-body simulation