Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

The influence of geometric nonconformance of the SB4 tension clamps on their strength and elasticity characteristics
Authors: Pieniak Daniel | Guzik Miroslaw | Lonkwic Pawel | Lesiak Piotr | Selech Jaroslaw | Krzysiak Zbigniew | Matijosius Jonas | Sejkorová Marie | Kilikevicius Arturas
Year: 2024
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Scientific Reports
Publisher name: Nature Publishing Group
Place: London
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Vliv geometrické neshody tahových svorek SB4 na jejich pevnostní a elastické charakteristiky Článek představuje srovnávací laboratorní výzkumy modelů tahových spojovacích prvků, které připevňují kolejnice k betonovým pražcům. Cílem příspěvku bylo posoudit vliv geometrické neshody skutečného průmyslového výrobku, který splňuje požadavky PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na činnost tahové svěrky pod napětím. Vzhledem k nákladům a omezené možnosti výzkumu skutečného průmyslového produktu bylo dalším cílem výzkumu ověřit jeho užitečnost při srovnávacím hodnocení modelů. Při výzkumu autoři použili modely tahových upevňovacích svorek vyrobených technologií inkrementálního inženýrství (3D tisk) v měřítku 1:2. Vlastnosti upevňovacích svorek (v jejich jmenovitém tvaru) byly porovnány (popsány v dokumentaci PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.) s upevňovacími svorkami skutečného tvaru. Autoři šetřením potvrdili negativní vliv nesouladu tvaru skutečných upevňovacích svorek s nominálními. únavový výkon; železniční; rychlost; optimalizace; spolehlivost; chování; systém; dráha
eng The influence of geometric nonconformance of the SB4 tension clamps on their strength and elasticity characteristics The paper presents comparative laboratory investigations of tension fastener models that attach rails to concrete sleepers. The aim of the paper was to assess the influence of geometric nonconformity of the actual industrial product that meets the PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. requirements on the operation of a tension-fastening clamp under stress. Due to the cost and limited possibility of research of the actual industrial product, an additional objective of the research was to validate the usefulness of it in the comparative assessment of the models. In the research, the authors used models of tension fastening clamps manufactured in incremental engineering technology (3D print) on scale 1:2. The properties of the fastening clamps (in their nominal shape) were compared (described in the PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. documentation) with the fastening clamps of the actual shape. In the investigation, the authors have confirmed the negative influence of the non-conformance of the shape of the actual fastening clamps with the nominal ones. fatigue performance; rail; speed; optimization; reliability; behavior; system; track