Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

The Influence of Liquid Load Motion on Rollover Stability of Road Tankers
Authors: Tesař Miroslav
Year: 2005
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Komunikácie: Communications (Scientific Letters of the University of Žilina)
Publisher name: EDIS - vydavateľstvo Žilinskej univerzity
Place: Žilina
Page from-to: 22-25
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Vliv pohybu kapalného nákladu na klopnou stabilitu cisternových vozidel Práh převrácení je velmi důležitým údajem pro cisternové automobily, protože nehody těchto vozidiel mají často katastrofické následky, obzvlášť pokud je jejich náklad hořlavý, nebo toxický. V této studii je uvedená metóda pro zjišťování vlyvu volného pohybu kapaliny v částečně naplněné cisterne. Metóda je založená na simulaci s využitím matematického modelu cisternového vozidla sestaveného pomocí softwaru MSA (Multibody System Analysis). Použitý software umožňuje vzít v úvahu všechny vlivy, které mají na klopnou stabilitu vozidla vliv. K simulaci pohybu kapaliny byla použita metoda matematického kyvadla. Model cisternového vozidla byl ověřený podle výsledků získaných měřením na návesové soupravě tahače SCANIA 124L a návěsu ZVVZ. Simulační testy byli provedené pro jízdu po kruhové dráze a při průjazdu kruhovým objezdem, který je možné považovat za najvíc nebezpečný manévr z hlediska překlápění vozidel. klopná stabilita;cisternová vozidla;simulace;práh překlopení
eng The Influence of Liquid Load Motion on Rollover Stability of Road Tankers Rollover threshold is an essential factor in research into road tanker behavior since the accidents involving these vehicles frequently have fatal consequences, especially when their load is of a flammable or toxic nature. The following article presents a method of identifying the influence of liquid motion in a partially filled road tanker. The method is based on simulation using a mathematical model developed with the help of MSA (Multi-body System Analysis) software. This software enables the user to evaluate all the factors that influence rollover stability. Mechanical pendulum methodology has been used to simulate the liquid motion. The road tanker model was tested in compliance with the results obtained by measuring carried out on a SCANIA 124 L truck combined with a ZVVZ trailer. Simulation tests were carried out for the drive on a circular track and in a drive around a roundabout, which is considered the most dangerous manoeuvre in respect to vehicle rollover. rollover stability;road tankers;simulation;Multi-body System Analysis