Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Aspekte der einheitlichen Auslegung des Adhäsionsmechanismus.
Authors: Čáp Jaroslav | Lata Michael
Year: 2007
Type of publication: článek v odborném periodiku
Name of source: Berichte und Informationen: Hochschule fuer Technik und Wirtschaft Dresden
Publisher name: Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden
Place: Dresden
Page from-to: 68-73
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Aspekty jednotného výklady mechanizmu adheze. V tomto článku je ukázán teoretický základ i praktický experiment problematiky adheze, zejména hypotéza propojení adhezní křivky s křivkou tření. Tato hypotéza byla experimentálně ověřena. Byl představen model pro výpočet součinitele adheze a součinitele tření. Dále jsou v článku ukázány možnosti simulace dynamiky torzního systému pohonu, zejména spolupráce adhezní charakteristiky s charakteristikou hnacího motoru během zhoršení okamžitých adhezních podmínek. skluz dvojkolí, prokluz dvojkolí, adhezní mechanizmus, součinitel adheze, součinitel tření, adhezní podmínky, torzní dynamika, počítačové modelování
eng Aspekte der einheitlichen Auslegung des Adhäsionsmechanismus. The theoretical basics and practical experimental of the adhesion phenomena are shown at this paper, especially the hypothesis about connection adhesion curve to friction curve. The hypothesis was experimentaly validate. For instantaneous value adhesion coefficient and friction coefficient was shown the model. Next this paper shortly shows the possibilities of dynamics torsional system simulation of railway drive vehicle, mainly the cooperation cases of adhesive characteristics with drive motor characteristics behind downgrade adhesive conditions. wheelset creep, wheelset slip, adhesion mechanism, adhesion coefficient, contact area, fiction coefficient, adhesive conditions, torsion dynamics, computer modelling