doc. Ing. Michael Lata, PhD.
- michael.lata@upce.cz
- 466 037 429, 466 038 932
-
Faculty of Transport Engineering
DoTMaD - Railway Vehicles unit in Česká Třebová (50246)associate professor -
- Teaching
- Professional profile
- Publications
- Projects
Teaching
KDPD/SPCRV (2024) | G - - - | |
KDPD/SSVD2 (2024) | G - - - | |
KDPD/XAZDP (2024) | G PR - - | |
KDPD/XBSKV (2024) | G - - - | |
KDPD/XBSPK (2024) | G PR CV - | |
KDPD/XBZDP (2024) | G PR - - | |
KDPD/XEDPR (2024) | G - - - | |
KDPD/XEDX1 (2024) | G - - - | |
KDPD/XEDX2 (2024) | G - - - | |
KDPD/XERTR (2024) | G - - - | |
KDPD/XERV2 (2024) | G - - - | |
KDPD/XERV3 (2024) | G - - - | |
KDPD/YAZDP (2024) | G PR - - | |
KDPD/YBSKV (2024) | G - - - | |
KDPD/YBSPK (2024) | G - - - |
Timetable
21. 11. 2024 | ||||
13:30-15:30 | DD / 02012 | KDPD | XBSPK | 1 |
25. 11. 2024 | ||||
12:00-14:00 | UA / A1 | KDPD | XAZDP | 224 |
12:00-14:00 | UA / A1 | KDPD | XBZDP | 11 |
28. 11. 2024 | ||||
13:30-15:30 | DD / 02012 | KDPD | XBSPK | 1 |
02. 12. 2024 | ||||
12:00-14:00 | UA / A1 | KDPD | XAZDP | 224 |
12:00-14:00 | UA / A1 | KDPD | XBZDP | 11 |
Dates
Education and academic qualifications
Titul
Ing.
Rok
1992
Obor
Provoz a údržba dráhových vozidel
Škola
VŠDS Žilina, Fakulta strojná a elektrotechnická
Název práce
Návrh manipulačného zariadenia na výmenu výhybiek
Titul
Ph.D.
Rok
1995
Obor
Dopravná a manipulačná technika
Škola
Žilinská univerzita
Název práce
Dvounápravové vozidlo s rejdovnými dvojkolími v oblouku koleje
Titul
doc.
Rok
2008
Obor
Dopravní prostředky a infrastruktura
Škola
DFJP UPCE
Název práce
Možnosti výzkumu vybraných dynamických jevů v pohonu dvojkolí
Job overview
Od (rok)
1994
Do (rok)
1995
Zastávaná pozice
technik měření a vyhodnocování
Zaměstnavatel
Pro-Eko Ostrava, s.r.o.
Od (rok)
2005
Do (rok)
2011
Zastávaná pozice
zaměstnanec Výzkumného centra kolejových vozidel
Zaměstnavatel
Západočeská Univerzita
Od (rok)
1995
Zastávaná pozice
odborný asistent, docent
Zaměstnavatel
Univerzita Pardubice
Od (rok)
2006
Do (rok)
2009
Zastávaná pozice
předseda akademického senátu
Zaměstnavatel
DFJP UPCE
Od (rok)
2010
Do (rok)
2014
Zastávaná pozice
vedoucí dislokovaného pracoviště v České Třebové
Zaměstnavatel
DFJP UPCE
Od (rok)
2014
Do (rok)
2017
Zastávaná pozice
vedoucí katedry KDPD
Zaměstnavatel
DFJP UPCE
Od (rok)
2020
Zastávaná pozice
člen RVH
Zaměstnavatel
Univerzita Pardubice
Study and work stay
Země
PolskoMěsto
Katowice
Instituce
Silesian University of Gliwice, Transport Faculty
Rok
2004
Délka pobytu
1 month
Účel pobytu
přednáškový pobyt
Země
PolskoMěsto
Katowice
Instituce
Silesian University of Gliwice, Transport Faculty
Rok
2006
Délka pobytu
1 month
Účel pobytu
přednáškový pobyt
Membership
Název
Asociace strojních inženýrů
Od (rok)
1995
Název
Oborová rada doktorského studijního programu, VŠB Technická univerzita Ostrava
Od (rok)
2020
Název
Nestraníci - Česká Třebová
Od (rok)
2007
Do (rok)
2007
Publications
LATA, M. Fyzikální princip usměrnění rotačních nevyvážených hmot a jeho využití ke stabilizaci kolejového lože Nová železniční technika : nové železniční trendy, 2023, vol. 31, no. 4, s. 26-30. ISSN: 1210-3942. | |
ZIREK, A. - VOLTR, P. - LATA, M. Validation of an anti-slip control method based on the angular acceleration of a wheel on a roller rig Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 2019, vol. 232, no. 10, s. 2392-2405. ISSN: 0954-4097. | |
ONAT, A. - VOLTR, P. - LATA, M. An unscented Kalman filter-based rolling radius estimation methodology for railway vehicles with traction Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 2018, vol. 232, no. 6, s. 1686-1702. ISSN: 0954-4097. | |
ZIREK, A. - VOLTR, P. - LATA, M. - NOVÁK, J. An adaptive sliding mode control to stabilize wheel slip and improve traction performance Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, 2018, vol. 232, no. 10, s. 2392-2405. ISSN: 0954-4097. | |
ONAT, A. - VOLTR, P. - LATA, M. A new friction condition identification approach for wheel-rail interface International Journal of Rail Transportation, 2016, vol. Neuveden, no. 13.11.2016, s. 1-18. ISSN: 2324-8378. | |
ONAT, A. - KILINC, O. - LATA, M. A linear Kalman filtering scheme for estimation of secondary vertical suspension of railway vehicles. In Vibroengineering Procedia. Kaunas: JVE International, 2016. s. 124-128 s. | |
ONAT, A. - VOLTR, P. - LATA, M. Estimation of primary suspension parameters from lateral dynamic response of a wheelset. In Engineering Mechanics 2016 : 22nd International Conference. Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i., 2016. s. 434-437 s. ISBN 978-80-87012-59-8. | |
DRDLA, P. - BULÍČEK, J. - CEMPÍREK, V. - ČERNÝ, O. - DOLEČEK, R. - DVOŘÁK, K. - HÁBA, A. - HRUBAN, I. - JEŽEK, J. - KUČERA, T. - KUDLÁČKOVÁ, N. - LATA, M. - LELEK, T. - MACHALÍK, S. - MATUŠKA, J. - MICHÁLEK, T. - MLYNAŘÍK, L. - NACHTIGALL, P. - NOVÁK, J. - NOVÁK, P. - SADÍLEK, O. - ŠIROKÝ, J. - ŠVADLENKA, L. Názvoslovná norma pro oblast provozování dráhy. 1. 145 s. | |
ONAT, A. - VOLTR, P. - LATA, M. Nonlinear wheel/rail contact geometry characteristics and determination of Hertzian contact Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty, 2015, vol. 2014, no. 19, s. 145-152. ISSN: 1211-6610. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Transient wheel-rail adhesion characteristics under the cleaning effect of sliding Vehicle System Dynamics, 2015, vol. 53, no. 5, s. 605-618. ISSN: 0042-3114. | |
ONAT, A. - VOLTR, P. - LATA, M. Analysis of lateral dynamical response of a wheelset during traction. In XXII. medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2015: zborník prednášok Diel II.. Žilina: VTS pri Žilinskej univerzite, 2015. s. 73-82 s. ISBN 978-80-89276-49-3. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Advanced modelling of wheel-rail adhesion. In 6th International Scientific Conference: Conference Proceedings. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. s. 528-538 s. ISBN 978-80-7395-924-1. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Transient wheel-rail adhesion characteristics under the cleaning effect of sliding Vehicle System Dynamics, 2014, vol. Neuveden, no. 01 Oct 2014, s. 1-14. ISSN: 0042-3114. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Transient problems in rolling contact of wheel and rail. In Proceedings of the 9th International Conference on Railway Bogies and Running Gears. Budapešť: Budapest University of Technology and Economics, 2014. s. 145-152 s. ISBN 978-963-313-103-9. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Změny adhezních podmínek při valení se skluzem. In XXI. konference s mezinárodní účastí Současné problémy v kolejových vozidlech 2013, Sborník příspěvků. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. s. 93-100 s. ISBN 978-80-7395-676-9. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Transient problems in rolling contact of wheel and rail. In 9th International Conference on Railway Bogies and Running Gears - BOGIE '13, Extended Abstracts. Budapešť: Budapest University of Technology and Economics, 2013. s. 52-54 s. | |
LATA, M. - VOLTR, P. Identification of transient phenomena occurring an the initiation and termination of wheelset sliding Transport, 2012, vol. 27, no. 1, s. 86-91. ISSN: 1648-4142. | |
VOLTR, P. - LATA, M. - ČERNÝ, O. Measuring of wheel–rail adhesion characteristics at a test stand. In 18th International Conference Engineering Mechanics 2012: Book of Extended Abstracts. Praha: Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, 2012. s. 378-379 s. ISBN 978-80-86246-39-0. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Analýza dynamického chování pohonu lokomotivy. In XX. medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2011, Zborník prednášok Diel III.. Žilina: VTS pri Žilinskej univerzite, 2011. s. 237-246 s. ISBN 978-80-89276-32-5. | |
LATA, M. - ČÁP, J. - VOLTR, P. New Practical Results about Adhesion Limities Obtained from Experimental Stand Testing Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty, 2010, vol. 2009, no. 15, s. 45-52. ISSN: 1211-6610. | |
LATA, M. - ČÁP, J. The Steepness of the Rising Branch of Adhesive Characteristics between Wheel and Rail Transport, 2010, vol. 25, no. 1, s. 17-21. ISSN: 1648-4142. | |
LATA, M. - ČÁP, J. - VOLTR, P. Simulace adhezních podmínek pohonu kola synchronním motorem na zkušebním zařízení Nová železniční technika : nové železniční trendy, 2010, vol. 18, no. 5, s. 20-24. ISSN: 1210-3942. | |
VOLTR, P. - LATA, M. Modelling Electric Motors in Drive Dynamics Simulations International Journal of Applied Mechanics and Engineering, 2010, vol. 15, no. 2, s. 531-538. ISSN: 1425-1655. | |
LATA, M. - ČÁP, J. Kolizní bezpečnost v konstrukci hnacích kolejových vozidel Nová železniční technika : nové železniční trendy, 2009, vol. 17, no. 4, s. 17-20. ISSN: 1210-3942. | |
LATA, M. Amplitude Bifurcation in Phase Planes as a Possible Tool for Evaluation of Wheelset Drive Dynamic Journal of Machine Manufacturing, 2009, vol. 2009, no. E3-E5, s. 115-119. ISSN: 0016-8580. | |
LATA, M. - ČÁP, J. Výzkum v oblasti adheze a pohonu dvojkolí na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. In XIX. konference s mezinárodní účastí Současné problémy v kolejových vozidlech 2009. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2009. s. 265-272 s. ISBN 978-80-7395-199-3. | |
LATA, M. The Modern Wheelset Drive System and Possibilities of Modeling the Torsional Dynamics Transport, 2008, vol. 23, no. 2, s. 172-181. ISSN: 1648-4142. | |
LATA, M. - ČÁP, J. Experimental Research the Adhesion Problematic at Experimental Stand of Tram Wheel and Rotary Rail Materiálové inžinierstvo / Materials Engineering, 2008, vol. 15, no. 2, s. 8-12. ISSN: 1335-0803. | |
ČÁP, J. - LATA, M. Lokomotiva Taurus ES 64 U4 - pohled na moderní konstrukci pojezdu Nová železniční technika : nové železniční trendy, 2008, vol. 16, no. 3, s. 11-17. ISSN: 1210-3942. | |
ČÁP, J. - LATA, M. Auslegung der Adhäsion und ihre Nutzung für die Antriebsdynamik Der Eisenbahningenieur, 2008, vol. 59, no. 2, s. 34-38. ISSN: 0013-2810. | |
LATA, M. The Dynamic Phenomena Arround of Transition to Wheelset Slip at Locomotive Drive with Joint Shaft Inside Hollow Rotor Mechanics Transport Communication: Academic Journal, 2007, vol. 2007, no. 2, s. 1-14. ISSN: 1312-3823. | |
ČÁP, J. - LATA, M. Aspekte der einheitlichen Auslegung des Adhäsionsmechanismus. Berichte und Informationen: Hochschule fuer Technik und Wirtschaft Dresden, 2007, vol. 2007, no. 2, s. 68-73. ISSN: 1433-4135. | |
LATA, M. - ČÁP, J. The Reconstruction and Experimental Possibility at the Individual Drived Tram Wheel Stand. In Proceedings of the 24th International Colloquium Advanced Manufacturing and Repair Technologies in Vehicle Industry. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. s. 153-158 s. ISBN 978-80-7194-962-6. | |
LATA, M. The modeling of dynamics of the hollow joint shaft wheelset drive Berichte und Informationen: Hochschule fuer Technik und Wirtschaft Dresden, 2006, vol. 14, no. 2, s. 137-142. ISSN: 1433-4135. | |
LATA, M. Simulace přechodových stavů v dynamice pohonu dvojkolí Nová železniční technika : nové železniční trendy, 2006, vol. 14, no. 4, s. 27-33. ISSN: 1210-3942. | |
LATA, M. The Mathematical Methods of Dynamics Applied to Solution of Wheelset Drive System Dynamics. In Transport Systems Viewed from Technical and Economical Aspects. . vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. 180 s. ISBN: 80-7194-894-2. | |
LATA, M. The Modeling of Dynamics of the Hollow Joint Shaft Wheelset Drive. In 23rd International Colloquium Advanced Manufacturing and Repair Technologies in Vehicle Industries. HTW Dresden: HTW Dresden, 2006. s. 137-142 s. | |
LATA, M. - ČÁP, J. Možnosti experimentálního výzkumu v oblasti adheze a dynamiky jízdy individuálně poháněného tramvajového kola na zkušebním zařízení na DFJP. In Sborník příspěvků čtvrté mezinárodní vědecké konference "Nové výzvy pro dopravu a spoje". Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. s. 1265-1270 s. ISBN 80-7194-880-2. | |
LATA, M. Simulace přechodových stavů v dynamice pohonu dvojkolí. In Současné problémy v kolejových vozidlech. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. s. 135-147 s. ISBN 80-7194-105-0. | |
LATA, M. The Transition Dynamics Phenomena of Drive Torsion System in the Course of Transition Between Traction Running and Braking. In Advanced Manufacturing and Repair Technologies in Vehicle Industry ? 22nd INTERNATIONAL COLLOQUIUM. Žilina: Edis, Žilinská univerzita, 2005. s. 4-8 s. ISBN 80-8070-393-0. | |
LATA, M. Modelování přechodových dějů v torzním systému pohonu hnacího vozidla Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty, 2004, vol. 2003, no. 9, s. 45-58. ISSN: 1211-6610. | |
LATA, M. Dynamic Phenomena in an Instant Rise of Wheelset Slip. In 21th International Colloquium Advanced manufacturing and repair technologies in vehicle industry. Budapest: Budapest univerzity of technology and economics, 2004. s. 144-150 s. ISBN 963 420 796 0. | |
LATA, M. Dynamic Action at Electric Locomotion Drive System at Rise of Slip of Wheelset. In Engineering Mechanics 2004. Praha: Institut termomechaniky Akademie věd ČR, 2004. s. 165-166 s. ISBN 80-85918-88-9. | |
LATA, M. Možnosti modelování torzního systému pohonu hnacího vozidla Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty, 2003, vol. , no. 8, s. 67-84. ISSN: 1211-6610. | |
LATA, M. The Possibility of Modelling of Torsion Drive System. In 20th International Colloquium Materials, Technologies, Design, Maintenance - their Application in the Field of Transportation. Žilina: Žilinská univerzita, 2003. s. 110-113 s. ISBN 80-8070-074-5. | |
POKORNÝ, M. - LATA, M. - ČÁP, J. Adhezní charakteristiky v kontaktu kola a kolejnice při brzdění za normálních a zhoršených podmínek. In XVI. mezinároldní konferance Současné problémy v kolejových vozidlech - PRORAIL2003. Žilina: Žilinská univerzita, 2003. s. 201-207 s. ISBN 80-968823-7-6. | |
LATA, M. - ČÁP, J. - POKORNÝ, M. The Influence of Adhesive Characteristics on Dynamics of Wheelset Drive Torsional System under Downgrade. In XVI. mezinárodní konference Současné problémy v kolejových vozidlech PRORAIL 2003. Žilina: EDIS - vydavatel'stvo ŽU, Žilina, 2003. s. 55-65 s. ISBN 80-968823-7-6. |
Projects
Selected aspects of contemporary transport technique, technology and management
01.01.19 - 31.12.19
Programme: Student Grant Competition
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator
01.01.19 - 31.12.19
Programme: Student Grant Competition
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator
The use of Dry-Ice Blasting to give Predictable and Optimised Braking Conditions
01.06.17 - 30.11.18
Programme: R&D programme
Funded by: Rail Safety and Standards Board Limited
Position on the project: Principal Investigator
01.06.17 - 30.11.18
Programme: R&D programme
Funded by: Rail Safety and Standards Board Limited
Position on the project: Principal Investigator
The use of Controlled Application of Water to the Wheel/Rail Interface to give Predictable and Optimised Braking Conditions
01.05.17 - 31.10.18
Programme: R&D programme
Funded by: Rail Safety and Standards Board Limited
Position on the project: Principal Investigator
01.05.17 - 31.10.18
Programme: R&D programme
Funded by: Rail Safety and Standards Board Limited
Position on the project: Principal Investigator
Contemporary traffic engineering and technology
01.01.16 - 31.12.16
Programme: Student Grant Competition
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator
01.01.16 - 31.12.16
Programme: Student Grant Competition
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator
Sustainable development of transport
01.01.11 - 31.12.14
Programme: Sustainable development in transport
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator
01.01.11 - 31.12.14
Programme: Sustainable development in transport
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator
01.01.11 - 31.12.11
Programme: HEDF - F1 a)
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator
01.04.07 - 31.12.07
Programme: Internal grants - Jan Perner Faculty of Transport
Funded by:
Position on the project: Principal Investigator
01.01.06 - 31.12.06
Programme: Internal grants - Jan Perner Faculty of Transport
Funded by:
Position on the project: Co-Investigator