Absolvent studia je vybaven teoretickými i praktickými poznatky a dovednostmi z problematiky konstrukce mechanické části kolejových vozidel. Absolvent má všeobecný přehled v dopravě, je přípraven k samostatné odborné činnosti v technické praxi a může se podílet na výzkumné činnosti v dané specializaci.
Zaměření studia
Studium je založeno na obecných teoretických základech v oblasti matematiky, fyziky, mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a konstrukčních materiálů. Student své znalosti aplikuje na problematiku teorie vozidel, stavby vozidel, dynamické pevnosti, moderních výpočetních metod v konstruování (FEM, MBS), testování a schvalování vozidel. Absolventi uplatňují své znalosti při řešení úkolů analýzy, návrhu, vývoje a konstrukce dílů, částí a celků mechanické části kolejových vozidel. Součástí studia je i tvorba technické dokumentace (3D CAD) a řešení náročnějších výpočetních problémů v oblasti stavby vozidel.
Bakalářské studium lze studovat prezenční formou. Standardní délka studia je 3 roky.
Student získá obecné i specializované teoretické znalosti, které dále rozvíjí a využívá v praktické části studia. Mezi odborné předměty v této specializaci patří:
- Tvorba technické dokumentace
- Základy pružnosti a pevnosti
- Struktura a vlastnosti materiálů
- Mechanika
- Termomechanika a hydromechanika
- Mechanická technologie
- Části strojů
- Technické měření
- Stavba vozidel
- Konstrukční materiály a mezní stavy
- Úvod do metody konečných prvků
Zaměření na stavbu kolejových vozidel je dále profilováno předměty:
- Kolejová vozidla
- Základy zabezpečovací techniky v dopravě
- Mechanika pohybu kolejových vozidel
- Elektrická trakce
Součástí studia jsou odborné exkurze a praxe v podnicích zabývajících se vývojem a konstrukcí kolejových vozidel či vybrané přednášky odborníků z praxe. Bakalářské práce jsou zpravidla zadávány ve spolupráci s firmami a dalšími organizacemi. Studenti se mohou také podílet na výzkumné činnosti fakulty.
Absolventi se mohou uplatnit především na technických pozicích v podnicích zabývajících se konstrukcí, vývojem, projektováním, výrobou a rekonstrukcí, ale i zkoušením kolejových vozidel. Dále mohou pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském studijním programu.
Po úspěšném zakončení bakalářského studia lze navázat studiem magisterského programu. Standardní délka studia je 2 roky. Lze studovat prezenční i kombinovanou formou.
Student absolvuje obecné i specializované technické předměty, například:
- CAD 3D
- Vybrané statě z pružnosti a pevnosti
- Metoda konečných prvků
- Výpočetní metody v dopravních prostředcích
- Dynamická pevnost a životnost konstrukcí vozidel
- Vybrané statě z mechaniky
- Pokročilé materiály a metody jejich hodnocení
Součástí zaměření studia na kolejová vozidla jsou povinně volitelné předměty:
- Teorie kolejových vozidel
- Napájení elektrických drah
- Zkoušení kolejových vozidel
- Vybrané statě z kolejových vozidel
- Brzdové systémy kolejových vozidel
Součástí studia jsou odborné exkurze a praxe v podnicích zabývajících se vývojem a konstrukcí kolejových vozidel či vybrané přednášky odborníků z praxe. Diplomové práce jsou zpravidla zadávány ve spolupráci s firmami a dalšími organizacemi. Studenti se mohou také podílet na výzkumné činnosti fakulty.
Absolventi se mohou uplatnit především na vyšších technických pozicích v podnicích zabývajících se vývojem, projektováním, výrobou a rekonstrukcí, ale i zkoušením a výzkumem kolejových vozidel. Mohou také pokračovat na doktorském studiu nebo se uplatnit v odborném školství.