Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt dfjp

Bezpečně na železnici

Délka: 45 minut

Anotace: Bezpečnost v okolí železnice je závažné a stále aktuální téma. Jak těžký může být nákladní vlak? Na jak dlouhé vzdálenosti je reálné ho zastavit? Jak se správně chovat na železničních přejezdech? O tom a dalších zajímavých tématech pojednává 45 minutová částečně interaktivní přednáška sestavená studenty Univerzity Pardubice. Svým zaměřením je tato přednáška vhodná zejména pro studenty 3. a 4. ročníků středních škol.  

Železnice – doprava budoucnosti

Délka: 2 x 45 minut

Anotace: Přednáška se věnuje základním principům, které se uplatňují při jízdě železničního vozidla po koleji a ovlivňují mj. energetickou náročnost dopravy. Druhá část přednášky je pak zaměřena na vysokorychlostní železnici a perspektivy jejího rozvoje v ČR.

Železniční doprava a fyziologie cestujícího

Délka: 1 x 45 minut

Anotace: Přednáška je věnována souvislostem fyziologie člověka a konstrukce kolejových vozidel. Aneb co všechno by měl projektant respektovat, když navrhuje vypružení či hrubou stavbu vozu, systém klimatizace nebo třeba toaletu?

Bezpečnost v kolejové dopravě a ETCS

Délka: 2 x 45 minut

Anotace: Přednáška se věnuje obecným důvodům, proč musí být železniční provoz zabezpečen na kvalitativně zcela jiné úrovni v porovnání se silniční dopravou. Kromě požadavků na aktivní a pasivní bezpečnost vozidel je pozornost věnována zejména základním principům jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS.

Základy konstrukce kolejových vozidel

Délka: 2 x 45 minut

Anotace: Přednáška se věnuje hlavním konstrukčním celkům kolejových vozidel. Vysvětluje se, co uživatel dětské stavebnice neřeší, běžný cestující nevnímá, ale konstruktér musí správně navrhnout.

Pohyb železničního dvojkolí v koleji

Délka: 2 x 45 minut

Anotace: V této přednášce, doplněné ukázkou na výukovém modelu, se objasňuje, jak je geometrie železničních kol důležitá pro jízdu vlaku a jak se dvojkolí vyrovnává s průjezdem oblouku, když nemá diferenciál.

Adheze a skluz železničního kola

Délka: 2 x 45 minut

Anotace: V přednášce se zaměříme na fyzikální jevy, které určují vyvíjení tažných a brzdicích sil na kole železničního vozidla. Výsledný účinek si vyzkoušíme v simulačním programu, rozšířeném na počítačovou hru pro dva hráče.

Jízda kolejového vozidla obloukem

Délka: 1 x 45 minut

Anotace: Šálek kávy se ve vlaku většinou nevylije, ale zkuste si ho vzít na cestu autem. Přednáška na základech jednoduché mechaniky vysvětluje jízdu kolejového vozidla obloukem, a jaké účinky působí na cestující a trať při průjezdu obloukem. Principy jsou ukázány na reálných zjednodušených pomůckách. Hodí se do předmětu fyzika (mechanika).

Hnací jednotky pro moderní elektrická silniční a kolejová vozidla 

Délka: 1 x 45 minut

Anotace: V úvodní části přednáška rekapituluje historický vývoj hnacích jednotek pro elektrické dopravní prostředky. V další části přednášky jsou prezentovány obecné vlastnosti elektrických hnacích jednotek a je provedeno porovnání s pohony se spalovacími motory – struktura pohonného řetězce, trakční vlastnosti, účinnost. V následující části jsou uvedeny hlavní principy a vlastnosti elektromotorů pro moderní elektrické pohony vozidel – asynchronní motory, synchronní motory, reluktanční motory. V závěrečné části jsou shrnuty základní informace o výkonových měničích pro elektrické pohony vozidel a o jejich řízení.

Dvouzdrojová kolejová vozidla, jejich přínosy a možnosti simulací  

Délka: 2 x 45 minut

Anotace: Přednáška popisuje přínosy dvouzdrojových vozidel sběrač/akumulátor a sběrač/spalovací motor v osobní i nákladní železniční dopravě. Přibližuje koncepci trakční výzbroje takových vozidel a popisuje, jakým způsobem je možné vyčíslit energetickou náročnost jízdy kolejových vozidel například pro účely dimenzování trakčních akumulátorů.

Kolejová vozidla s řízením trakčního pohonu od UPCE   

Anotace: Přehled vozidel a popis trakčního pohonu a způsobu jeho řízení u vozidel MUV 74, MUV 75, MMD, WŽB z produkce CZ LOKO a.s., pro která Univerzita Pardubice dodávala software do řídícího počítače trakčního pohonu.

Vývoj tramvajových vozidel v tuzemsku  
 

Anotace: Přednáška je zaměřena na historický vývoj vozidel tramvajové dopravy a jejich elektrických výzbrojí v tuzemsku od jejich prvopočátků až po současná moderní plně nízkopodlažní vozidla s bezkomutátorovými trakčními motory.

Neelektrické přenosy výkonu kolejových vozidel   

Anotace: Přednáška popisuje možnosti a vlastnosti neelektrických přenosů výkonu kolejových vozidel od spalovacího motoru na hnací nápravy, tedy přenosy mechanické, hydromechanické, hydrodynamické a hydrostatické.