Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

220513vvcd009-pano93229.JPG

Vědecko-výzkumná a tvůrčí činnost fakulty je zaměřena především na aplikovaný výzkum a experimentální vývoj reagující na aktuální trendy a hledající inovativní řešení současných společenských výzev, realizovaný v úzké spolupráci se zástupci soukromého i veřejného sektoru. Výzkum se uskutečňuje v oblastech technologie a managementu dopravy, dopravních prostředků a infrastruktury, řídících systémů v dopravě či materiálového inženýrství  a je zajišťován výzkumnými týmy a pracovními skupinami kateder

Fakulta se aktivně zapojuje do výzkumných a rozvojových projektů financovaných českými poskytovateli, zejména Technologickou agenturou ČR, Grantovou agenturou ČR a dalšími resortními poskytovateli. Ve spolupráci se zástupci aplikační sféry realizuje projekty OP TAK. Má dlouholeté zkušenosti se zapojením do mezinárodních projektů a je aktivním členem projektových týmů při realizaci projektů finančně podpořených z programů HORIZON EUROPE, ERASMUS+ a MSCA4Ukraine. Dále také participuje na realizaci celouniverzitních rozvojových projektů OP JAK a NPO zaměřených na inovaci studijních programů a pořízení infrastruktury pro vzdělávací účely a zahraniční mobilitu (MSCA_CZ).

2024 - 2027: EXTENDING THE RAIL NETWORK OF PHDS IN EUROPE’S RAIL JOINT UNDERTAKING (PhDs EU-Rail) (EU - Horizon Europe; reg. č. 101175856)


2024 - 2027:  Optimalizace provozního řízení v železniční dopravě s využitím umělé inteligence (RENOIR) (MŠMT - INTER-EUREKA; reg. č. LUE232011)


2024 - 2027:  Sustainable Act for Construction Market: A new perspective on passive seismic protection (TAČR - M-ERA.NET 3 SIGMA; reg. č. TQ05000005) projektový web


2024 - 2026:  On board diagnostika pojezdu kolejových vozidel (TAČR - Doprava 2030; reg. č. CL01000243) projektový web

Cílem projektu je vyvinout diagnostiku pojezdu kolejových vozidel na principu měření vibrací tak, aby byl eliminován vliv tratě. Komerční systémy jsou dnes zaměřené zejména na diagnostiku točivých částí pojezdu a využívají obvykle detekci zvýšené teploty ložisek nebo vibrodiagnostiku jako na stacionárních strojích. Tento projekt je zaměřen na mechanické poruchy jako: vady na povrchu kol, nestabilita chodu, snížený komfort pro cestující, závady pružných a tlumících vazeb v pojezdu. Cílem není vyvinout komplexní diagnostiku vozidla, ale pouze subsystém diagnostiky pojezdu, který bude výsledek diagnostiky předávat nadřazenému systému výrobce vozidla nebo přímo do datového centra. Hlavním cílem je definovat principy a postupy vyhodnocení, které budou ověřeny zkouškami v reálném provozu. Projekt je řešen ve spolupráci s ŠKODA TRANSPORTATION a.s.

logolink

Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2030. Tento projekt je financován v Rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.


2024 - 2026:  Prostředky pro implementaci nízkoemisních technologií v železniční dopravě (TAČR - Doprava 2030; reg. č. CL01000041) projektový web

Cílem projektu je shromáždit informace a zpracovat prostředky pro analýzy, na základě kterých bude možné uskutečnit strategická rozhodování a plánování v kontextu zavádění nízkoemisní železniční dopravy se zaměřením na tzv. BEMU vozidla (kombinované napájení z troleje a akumulátoru). Analyzováno bude přibližně 15 železničních tratí nebo linek, přičemž na každé z nich bude vhodnost potenciálního nasazení vozidel BEMU nebo vozidel EMU srovnávána se současným stavem, tedy s provozem vozidel DMU. Plánované analýzy budou zohledňovat všechny klíčové dopady, především ekonomické (finanční dostupnost, ekonomická efektivnost), enviromentální (energetická a emisní náročnost a další negativní vlivy na životní prostředí celého životního cyklu), energetické (vliv na trakční a napájecí soustavu), infrastrukturní (dimenzování TNS, definování úseků pro výstavbu trakčního vedení) a dopravní (kapacita tratí, cestovní doby), což přispěje k efektivní implementaci nízkoemisních vozidel na železniční síti ČR. Cíle projektu směřují k podpoře konkurenceschopného železničního dopravního systému ČR zejména ve smyslu představení možných aplikací akutrolejových vozidel v synergii s drážní napájecí soustavou a se závislou elektrickou trakcí. Aplikace výsledků do praxe umožní naplnění závazků stanovených ve strategických dokumentech EU a ČR v oblasti dopravy, energetiky a životního prostředí. To zároveň umožní snižovaní negativních dopadů dopravy na životní prostředí a akceleraci technologického rozvoje ČR k naplnění společenské potřeby ekologické dopravy. Koordinátorem projektu je Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.

logolink

Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2030. Tento projekt je financován v Rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.


2024 - 2026:  Využití umělé inteligence při podpoře dispečerského řízení železniční nákladní dopravy (TAČR - Doprava 2030; reg. č. CL01000180) projektový web

Cílem projektu je návrh SW modulu využívajícího umělou inteligenci (AI) při podpoře náročné práce dispečera železničního nákladního dopravce, konkrétně v procesu krátkodobého plánování a operativního řízení při koordinaci použití plánovaných kapacit (hnací vozidla, strojvedoucí), zákaznických priorit (priorita přepravy, obrat vozů, návaznosti např. u přepravy prázdné soupravy pro nakládku), kapacit v lokalitách (dostupnost místního personálu pro provedení manipulace se zásilkou), dostupné kapacity dopravní cesty a reálná situaci na ní. 

Navrhované řešení dispečerovi připraví podklady pro potřebné rozhodnutí, podpořené nejen optimalizací využití zdrojů, ale i poučením z již realizovaných rozhodnutí a jejich reálných dopadů. Koordinátorem projektu je ČD Cargo, a.s.

logolink

Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva dopravy ČR v rámci Programu DOPRAVA 2030. Tento projekt je financován v Rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.


2023 - 2026:  European Bus Rapid Transit of 2030: electrified, automated, connected (EBRT2030) (EU - Horizon Europe; reg. č. 101095882) projektový web


2023 - 2027:  BUILDING A COMMUNITY OF RAILWAY SCIENTIFIC RESEARCHERS AND ACADEMIA FOR ERJU AND ENABLING A NETWORK OF PHDS (ACADEMIA TEAMING WITH INDUSTRY) - ACADEMICS4RAIL (EU - Horizon Europe; reg. č. 101121842) projektový web


2023 - 2025:  Inovativní komunikační a osvětová platforma využívající relevantní moderní vzdělávací nástroje v tematické oblasti environmentální stopy spotřeby cílená na edukaci generace Z v kontextu zvyšování odolnosti ekonomiky založené na znalostech a inovacích (TAČR – SIGMA; reg. č. TQ01000095)


2023 - 2026:  Nástroje pro implementaci měničového napájení železnic v trakčních mřížových sítích 25 kV / 50 Hz (MPO - OP TAK; reg. č. CZ.01.01.01/01/22_002/0000431)


2023 - 2025:  Using public transport system for sustainable urban freight delivery (EU - Horizon Europe, reg. č. 1233185)


2023 - 2026:  Semiaktivní systém tlumení pro jednopodlažní elektrickou jednotku (TAČR - DOPRAVA 2020+; reg. č. CK04000210)


2023 - 2028:  Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka (TAČR - Národní centra kompetence; reg. č. TN02000054)


2023 - 2026:  Fast Change of Mobility GHG Emissions (TAČR - Národní centra kompetence; reg. č. TN02000054/003N)

Jedná se o dílčí projekt Národního centra kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka reg. č. TN02000054. Hlavním cílem dílčího projektu je podpořit konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu prostřednictvím inovace pohonných jednotek, konstrukce a řízení vozidel. Projekt předpokládá využití přirozených synergií mezi odvětvími silniční a železniční dopravy. Zaměřuje se na výzkum elektrifikace vozidel na různých úrovních a nástroje pro ni, ekologizaci hnacích ústrojí ICE reflektující předpisy a směrnice EU a digitalizaci výzkumu vozidel.
Řešitelský tým DFJP se v rámci projektu věnuje výzkumu dynamické pevnosti svařované konstrukce nosného rámu speciálního vozidla z vysokopevnostní oceli, simulačním výpočtům jízdy kolejových vozidel, výzkum vlivu tlumení (tlumičů) na jízdní vlastnosti kolejového vozidla a výzkum jízdních vlastností kolejového vozidla v obloucích s malými poloměry z hlediska opotřebení kol a kolejnic. Koordinátorem projektu je České vysoké učení technické v Praze.

logolink

Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Národní centra kompetence. Tento projekt je financován v Rámci Národního plánu obnovy z evropského Nástroje pro oživení a odolnost.


2023 - 2025:  Výpočtová a experimentální podpora technologie 3D tisku vysoce namáhaných plastových komponent se zvýšenou teplotní a únavovou odolností (TAČR – TREND; reg. č.: FW06010517)