Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance


Analýza mezních stavů povrchových vrstev temene kolejnice z hlediska kontaktního zatížení účinkem kolových sil při průjezdu kolejového vozidla

Poskytovatel: Grantová agentura ČR
Program: Standardní projekty
Období realizace: 01.01.04 - 31.12.06
Pracoviště:
Spoluřešitelé: Schmidová Eva | Menčík Jaroslav | Švanda Pavel
Popis:
Cílem řešení projektu je předložit popis a důsledky jevů odehrávajících se v kontaktní oblasti vzájemně působících reálných těles (kolejnice - kolo). Budou zkoumány dopady mechanismu styku na strukturní změny v (pod)povrchové vrstvě, které souvisejí s neizotermičností sledovaných jevů. Tento výzkum specializovaně navazuje na již provedené práce v oblasti styku kolo-kolejnice, kde byly zmíněné strukturní změny bezpečně identifikovány. Doposud ovšem nebyly jednoznačně formulovány poznatky, vysvětlující vznik tepelného zdroje v kontaktní oblasti a následné procesy teplotních změn (stacionární poklesy teplot, vlnové tepelné zdroje), jejichž exaktnější popis je nezbytný z hlediska uspokojivého vysvětlení jejich dopadu na event. probíhající fázové přeměny. Nelze proto vyloučit, že další vyvolané a prokázané defekty v povrchových vrstvách kontaktně se stýkajících a relativně přemisťovaných objemů souvisí s materiálovými změnami, které zasahují do relativně značných hloubek kontaktních oblastí. Po precizování úvah o tepelném zdroji v kontaktní vrstvě a popisu procesu ochlazování, které vede ke strukturním změnám, bude možno experimentálně prokázat vliv teploty na modifikaci nerovnovážných mikrostrukturních složek a poté verifikované podmínky ověřit na stylizovaném zkušebním zařízení pro simulaci kontaktu kolo-kolejnice s modelovým vyvozením vneseného tepla. Očekávané výsledky s ohledem na výskyt závažných defektů na temenech kolejnic přispějí k hlubšímu poznáním jejich tvorby a ke zvýšení bezpečnosti kolejové dopravy.