Inteligentní systém směrového řízení vozidla STEER - BY - WIRE
Poskytovatel: Grantová agentura ČR
Program: Standardní projekty
Období realizace: 01.01.06 - 31.12.08
Pracoviště:
Dopravní fakulta Jana Pernera - Oddělení silničních vozidel
Hlavní řešitel: Tesař Miroslav
Popis:
Zvyšování bezpečnosti je vedle požadavků na vysoký komfort posádky při jízdě jedním z hlavních cílů vývoje nových vozidel. S rychlým rozvojem elektroniky a v posledních letech také mechatroniky se otvírají nové možnosti pro technická řešení konstrukce těch částí vozidel, která mohou příznivě ovlivnit bezpečnost provozu. Mezi taková patří systémy podporující řiditelnost a stabilitu vozidla. Proto jsou předmětem zájmu konstruktérů nové ? inteligentní ? podvozkové systémy. V současné době již užívané systémy na bázi ABS a ESP mohou být doplněna i řízeným ?vypružením?, ale také systémy, které umožní korekci směrového nastavení jednotlivých kol podvozku v závislosti na jízdní situaci. Aktivním řízením kol vozidla lze dosáhnout výrazného pokroku v ovladatelnosti, ale také přispět ke zvýšení jízdní stability vozu při rychlé jízdě. Opět jsou zkoumány možnosti systému 4WS (Four ? Wheel Steering). Do konstrukce podvozku začínají pronikat ?by wire? technologie, jejichž výraznému rozvoji doposud brání konzervativní legislativa, ale také ?zdrženlivý? trh. Cílem řešení navrhovaného projektu je simulační, ale i laboratorní model ?inteligentního ? steer by wire? směrového řízení s autonomním ovládáním jednotlivých kol. Výsledky projektu budou využity při stavbě zkušebního vozu.
Zvyšování bezpečnosti je vedle požadavků na vysoký komfort posádky při jízdě jedním z hlavních cílů vývoje nových vozidel. S rychlým rozvojem elektroniky a v posledních letech také mechatroniky se otvírají nové možnosti pro technická řešení konstrukce těch částí vozidel, která mohou příznivě ovlivnit bezpečnost provozu. Mezi taková patří systémy podporující řiditelnost a stabilitu vozidla. Proto jsou předmětem zájmu konstruktérů nové ? inteligentní ? podvozkové systémy. V současné době již užívané systémy na bázi ABS a ESP mohou být doplněna i řízeným ?vypružením?, ale také systémy, které umožní korekci směrového nastavení jednotlivých kol podvozku v závislosti na jízdní situaci. Aktivním řízením kol vozidla lze dosáhnout výrazného pokroku v ovladatelnosti, ale také přispět ke zvýšení jízdní stability vozu při rychlé jízdě. Opět jsou zkoumány možnosti systému 4WS (Four ? Wheel Steering). Do konstrukce podvozku začínají pronikat ?by wire? technologie, jejichž výraznému rozvoji doposud brání konzervativní legislativa, ale také ?zdrženlivý? trh. Cílem řešení navrhovaného projektu je simulační, ale i laboratorní model ?inteligentního ? steer by wire? směrového řízení s autonomním ovládáním jednotlivých kol. Výsledky projektu budou využity při stavbě zkušebního vozu.