Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance


Návrh nového tvaru předpjatého železobetonového nosníku

Poskytovatel: Technologická agentura České republiky
Program: Program aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací GAMA
Období realizace: 01.07.17 - 31.08.19
Pracoviště:
Spoluřešitelé: Šmejda Aleš | Suchánek Vladimír
Popis:
Nově navrhovaný nosník je technicky a tvarově odlišný od těch dnes používaných. Tvar je lichoběžníkový, po stranách jsou dva ozuby 400 / 100 mm, které vedou po celé délce nosníku. Délka nosníku je uvažována až 28 m, může se měnit a to současně s výškou. Plné koncové části nosníku poslouží jednak pro možnost použití jedné kotvy o vyšší intenzitě předpětí a dále pro spojení nosníků bez dobetonovaných koncových příčníků. Intenzitu předpětí je možno jednoduše měnit. Podélné a příčné uspořádání nosníku je znázorněno na příslušné projektové dokumentaci. Nosník je rámového tvaru a vrchní spolupůsobící železobetonová deska bude zesílena šikmým žebrem, které vznikne v prostoru mezi nosníky. Vyztužení železobetonové desky společně s žebrem betonářskou výztuží zvýší celkovou tuhost konstrukce což je možno zohlednit i ve statickém výpočtu při posuzování únosnosti konstrukce. Tím, že v koncové části nosníku je předpětí uvažováno jako předpjatá lana se soudržností a v ostatních částech nosníku jde o předpjaté volné lano chráněné proti korozi, nabízí se i určité další možnosti, jak spojit nosnou konstrukci se spodní stavbou v integrovaný most, případně využít prefabrikáty pro mosty o více polích. Uvažovaný nosník se uplatní v mostním stavitelství na základě pečlivě připravené dokumentace pojednávající jednak o materiálech, ze kterých nosník sestává (výkresy betonářské výztuže, výkresy předpínací výztuže, kotvy a napínání), dále dokumentace týkající se statických výpočtů s využitím software Scia Engineer a Atena, včetně doporučení vhodného mostního příslušenství, které by stavební organizace mohla využít při vlastní realizaci mostní konstrukce z navržených prvků. Dokumentace by obsahovala i další doplňkové údaje o zatížitelnosti, šikmosti, případně údaje o příčinkových plochách a průhybu mostu z nosníků vytvořených.