Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

RAMONA - revoluční lokomotiva rámové konstrukce
Autoři: Špalek Petr | Zelenka Jaromír | Michálek Tomáš
Rok: 2009
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: XIX. konference s mezinárodní účastí Současné problémy v kolejových vozidlech 2009
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 199-208
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze RAMONA - revoluční lokomotiva rámové konstrukce V poslední době se v oblasti konstrukce železničních kolejových vozidel, konkrétně pak elektrických lokomotiv, ustálila koncepce vozidel s podvozky, u kterých skříň lokomotivy obvykle spočívá na dvou podvozcích. U vozidel pro vysoké rychlosti je pak zároveň patrná snaha o minimalizaci podílu nevypružených hmot. Některé vysokorychlostní jednotky tak mají trakční motory uchycené přímo na skříni. V těchto případech již rám podvozku či rozdělení vypružení na primární a sekundární pozbývá svého původního významu. Logickým vyvrcholením tohoto trendu je úplné odstranění podvozků a vytvoření lokomotivy rámového typu. V polovině 90. let vznikla v plzeňské Škodě první studie elektrické lokomotivy, vybavené revolučním pojezdem, který zcela opouští klasické podvozkové uspořádání. Jelikož se tedy jedná o lokomotivu rámové konstrukce, byla tato pracovně označena jako Ramona. Tento příspěvek se zabývá simulačními výpočty jízdních a vodicích vlastností takto uspořádané lokomotivy. Ramona, rámová lokomotiva, simulační výpočty, jízdní a vodicí vlastnosti.
eng Ramona ? a revolutionary locomotive with frame construction In the branch of design of rail vehicles, especially electric locomotives, there is recently settled a conception of vehicles with bogies, where the locomotive body usually reposes on two bogies. In case of high speed trains, an endeavour for minimization of unsprung masses is evident as well. So, traction motors of some high speed train units are situated directly on the car body. In this cases, bogie frame or parting of suspension into first and second level don´t have their original meaning more. A logical tendency of this trend is total elimination of bogies and creation of a locomotive with frame construction. In 1990´s a first study of electric locomotive equipped with revolutionary running gear without bogies was proposed by Škoda Plzeň. Because of its frame construction, the locomotive was named Ramona. This paper deals with simulations of running behaviour of so conceived locomotive. RAMONA - locomotive with frame construction, simulations, running behaviour.