Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Analýza třecích poměrů v kontaktu tramvajového kola s kolejnicí
Rok: 2009
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: XIX. konference s mezinárodní účastí Současné problémy v kolejových vozidlech 2009
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 255-264
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Analýza třecích poměrů v kontaktu tramvajového kola s kolejnicí V tramvajovém provozu se v poslední době vyskytují problémy s nadměrným opotřebováváním kolejnic a jízdních obrysů kol doprovázeným snížením kilometrických proběhů vozů mezi nutnými reprofilacemi jízdních obrysů kol. Provoz tramvají se vyznačuje průjezdy oblouky velmi malých poloměrů, který je doprovázen zvýšeným příčným působením nabíhajících kol na vnější kolejnici oblouku. Tento příspěvek ukazuje na jednu z možností analýzy třecích poměrů mezi nabíhajícím kolem nápravy a vnější kolejnicí oblouku. Způsob analýzy byl použit při objasnění nadměrného nárůstu opotřebení tramvajových kol u Dopravního podniku hl. m. Prahy a při návrhu nového jízdního obrysu pro pražské tramvaje. Je proveden rozbor kontaktních poměrů mezi kolem a kolejnicí, dále je analyzován dvoubodový kontakt nabíhajícího kola dvojkolí pod příslušným úhlem náběhu, jsou porovnány třecí poměry pro jízdní obrys jak v teoretickém tvaru, tak ve tvaru provozně opotřebeném. Vztah tramvajové kolo-kolejnice, opotřebení jízdního obrysu, dvoubodový kontakt
eng Analysis of friction conditions in contact of tram wheel and rail In the tramway operation, there are problems with an abnormal wear of rails and wheel profiles, which is connected with lower kilometrical car run between necessary reprofilations. Running through curves with a small radius, which is connected with higher force interaction between leading wheel and outer rail, is typical for the tramway operation. This paper proposes one of analysis possibilities of friction conditions between leading wheel and outer rail in the curves. This type of analysis was used by explanation of an abnormal wheel wear increase in the case of trams operated by Dopravní podnik hl. m. Prahy and by proposal of a new wheel profile of Prague´s trams as well. There is realised an analysis of friction conditions between wheel and rail, a two-point contact of leading wheel by consideration of an appropriate angle of attack is analysed too. The friction conditions are compared for a new as well as for an operational worn wheel profile. Relationship tram wheel-rail, wheel profile wear, two-point contact.