Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Theoretical Background for Tyres Slip Angles Research
Autoři: Zikmund Tomáš | Tesař Miroslav
Rok: 2009
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 29-42
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Teoretické podklady pro výzkum směrových úchylek pneumatik Článek popisuje problematiku směrových úchylek pneumatik a podává návrh pro jejich experimentální zjišťování. V úvodu je popsán princip vzniku směrových úchylek a jejich vliv na směrovou stabilitu a zatáčivost. Složitost problematiky je ilustrována na modelové situaci, k jejíž řešení byly použity dva různé matematické přístupy. Hlavní část článku však tvoří teoretický rozbor zatáčení vozidel za účelem získání směrových úchylek z experimentálně zjištěných dat. Popsané teoretické podklady budou využity při experimentech se speciálním dvounápravovým experimentálním vozidlem (variabilní 4WS a 4WD) vyvinutým na katedře dopravních prostředků a diagnostiky. Experimentální vozidlo a uvedené teoretické podklady mají napomoci buďto verifikaci tradičních teorií popisujících principy vzniku směrových úchylek nebo jejich modernizaci tak, aby odpovídaly vlastnostem současných pneumatik. Tyto teorie pak budou použity pro návrh algoritmu pro řízení zadní nápravy za účelem zvýšení směrové stability vozidla. směrová úchylka pneumatiky;vektor rychlosti;simulace;měření
eng Theoretical Background for Tyres Slip Angles Research The article deals with problems of tyre slip angles and gives a proposal for their experimental determination. It describes the principle of slip angles origin and their influence on directional stability of road vehicles. The complexity of their mathematical determination is ilustrated on a model situation with utilization of two different theoretical approaches. But the main part of the article is a theoretical analysis of vehicle turning for the purpose of slip angles determination from experimentally acquired data. The theoretical background described in this article will be used for slip angles evaluation in experiments carried out with a special experimental 2-axle 4WS and 4WD vehicle developed at the department of transport means and diagnostics. The experimental vehicle and this theoretical background should help either to verify the traditional theories supporting principle of slip angles or to ammend them to correspond to type and design of modern tyres. tyre slip angle;speed vector;simuation;measurement