Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The Nature of the White-etching Layer Formed on the Running Surface of a Rail - an Application of Transmission Electron Microscopy.
Autoři: Beneš Libor | Schmidová Eva
Rok: 2004
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Advanced manufacturing and repair technologies in vehicle industry
Název nakladatele: Budapest University of Technology and Economics
Místo vydání: Budapest
Strana od-do: 7-12
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Příčiny vzniku bíle naleptaných vrstev na povrchu jízdní plochy kolejnice - aplikace metod transmisní elektronové mikroskopie. Předložené práce se soustředily na popis procesů, které probíhají v kontaktu vzájemně působících reálných těles (železniční kolo / kolejnice). Příčiny vzniku pozorovaných, tzv. bíle naleptaných vrstev, tvořených na povrchu jízdní plochy kolejnice, byly zkoumány za použití metod světelné mikroskopie, rtg.-difrakční analýzy a především pak technikou transmisní elektronové mikroskopie. Získané výsledky prokázaly, že tyto bíle naleptané vrstvy mají bcc-mřížku a typické rysy nanostruktury. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na hrubé částice. Posléze pak, v průběhu cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější segmenty, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic s velikostí několika nanometrů. Tyto mechanismy byly diskutovány v souvislosti s deformačními a teplotními jevy na kontaktním povrchu. kolejnice;železniční kolo;termomechanické děje;struktura materiálu;kontaktní únava
eng The Nature of the White-etching Layer Formed on the Running Surface of a Rail - an Application of Transmission Electron Microscopy. Předložené práce se soustředily na popis procesů, které probíhají v kontaktu vzájemně působících reálných těles (železniční kolo / kolejnice). Příčiny vzniku pozorovaných, tzv. bíle naleptaných vrstev, tvořených na povrchu jízdní plochy kolejnice, byly zkoumány za použití metod světelné mikroskopie, rtg.-difrakční analýzy a především pak technikou transmisní elektronové mikroskopie. Získané výsledky prokázaly, že tyto bíle naleptané vrstvy mají bcc-mřížku a typické rysy nanostruktury. Pokud stupeň deformace v dané oblasti dosáhne kritické hodnoty, dochází nejprve k rozštěpení lamel cementitu v uvažované povrchové vrstvě na hrubé částice. Posléze pak, v průběhu cyklického zatížení, jsou lamely cementitu separovány na jemnější segmenty, které nakonec dosahují morfologie velice jemnozrnných částic s velikostí několika nanometrů. Tyto mechanismy byly diskutovány v souvislosti s deformačními a teplotními jevy na kontaktním povrchu. rail;railway wheel;thermomechanical processes;materials structure;rolling contact fatigue