Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Valivý kontakt jako dynamický tribologický problém
Autoři: Kaloč Rudolf | Beneš Libor | Kout Jan
Rok: 2005
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Název zdroje: Současné problémy v kolejových vozidlech
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání:
Strana od-do:
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Valivý kontakt jako dynamický tribologický problém Hlavním záměrem předloženého příspěvku bylo upozornit na skutečnost, že výzkum příčin porušení kol a kolejnic je, zejména v posledních létech, velmi intenzivní. Je ovšem převážně orientován do oblasti materiálové v návaznosti na studium mechanismů lokálních strukturních přeměn. Doposud však neexistuje jednoznačný popis příčin vzniku poruch, které vesměs vykazují náhodný výskyt. Autoři předkládají nový pohled na vznik možného poškození povrchů v kontaktní oblasti kolo-kolejnice, upozorněním na možnost vzniku nebezpečných tečných povrchových vibrací, které mohou nabývat charakter relaxačního kmitání. Tento druh samobuzených kmitů, vznikající při lokálním kmitání tenkých povrchových vrstev, je patrně velmi nebezpečný, jelikož schází amortizace pohybů urychlováním hmot. To má za následek nespojitosti v průběhu výchylek, způsobující skokové změny v rychlosti kmitání. Děj má charakter rázových jevů, které mohou být dominantní příčnou agresivního porušování kontaktního povrchu. Valivý kontakt, tribologie, mikrostrukturní transformace
eng Rolling contact as a dynamical tribological problem Main aim of this paper is a study of the microstructure transformations that are induced by rolling contact friction and wear in the rail - wheel - system, from the materials as well as the mechanical point of view. By studying the surface changes the relationship between load strength and the induced microstructure changes in the surface and subsurface layers of railway wheels and rails were examined. These results were discussed in relation to both the deformation mechanism at the wear surface and the temperatures likely to be reached at the wheel-rail contact when the layer is formed. With respect to the intense damage of the contact bodies, the dangerous tangential motion of the superficial regions, so called ?relaxation vibrations? of a thin surface layer, was proposed as a cause of these studied mechanisms. Rolling contact, tribology, microstructure transformations