Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Možnosti snižování spotřeby maziv v dopravě
Autoři: Machalíková Jaroslava | Sejkorová Marie | Livorová Marcela | Kocourek Lukáš | Čorný Štefan
Rok: 2010
Druh publikace: ostatní - přednáška nebo poster
Název nakladatele: Tribun EU
Místo vydání: Brno
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti snižování spotřeby maziv v dopravě V průběhu provozu dopravních prostředků lze dosáhnout významných úspor ve spotřebě mazacích olejů a plastických maziv aplikací široké škály tribodiagnostických metod − od nejjednodušších provozních metod (field tests) přes normované laboratorní zkoušky až po náročné instrumentální metody (FTIR spektrometrii, analytickou ferrografii s navazující obrazovou analýzou, rastrovací elektronovou mikroskopii s EDX-analýzou aj.). Použití jednoduchých postupů sice nemůže nahradit výsledky laboratorních metod, ale díky své nízké ekonomické i časové náročnosti může být efektivním nástrojem pro pravidelné sledování technického stavu strojů přímo v provozu. V příspěvku jsou prezentovány výsledky experimentálních studií, které byly v této oblasti realizovány na DFJP. Jejich cílem je snižovat negativní účinky dopravy na životní prostředí − zejména šetřit materiály i energie, zvyšovat provozní bezpečnost, minimalizovat znečištění půdy a vody i množství nebezpečných odpadů. dopravní prostředky; maziva; tribodiagnostické metody
eng Possibilities of Reducing the Consumption of Lubricants in Traffic In the operation of transport means, it is possible to achieve significant reduction in the consumption of lubricating oils and plastic lubricants through applications of a wide range of tribodiagnostic methods – from the simplest field tests, standardized laboratory tests up to advanced instrumental methods (FTIR spectrometry, analytical ferrography with subsequent image analysis, scanning electron microscopy with EDX-analysis, etc.). The use of simple methods may not replace the results from laboratory methods but due to their low economic and time demands they may be an effective tool for periodic monitoring of the technical condition of engine directly in operation. The paper presents results of experimental studies carried out in this area at DFJP UPa. Their objective is to reduce the negative effects of transport on the environment – in particular, to save materials and energy, increase operational safety, and minimise soil and water pollution and the amount of hazardous waste. transport means; lubricants; tribodiagnostics methods