Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

A New Method of the Assessment of Rail Vehicles Guiding Behaviour in Small-Radius Curves
Autoři: Zelenka Jaromír | Michálek Tomáš
Rok: 2010
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: International Journal of Applied Mechanics and Engineering
Strana od-do: 511-519
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Nový způsob hodnocení vodicích vlastností železničních vozidel v obloucích malých poloměrů Tento příspěvek se zabývá hodnocením vodicích vlastností železničních vozidel při průjezdu oblouky malých poloměrů. Právě hodnocení vodicích vlastností podle evropské normy EN 14363 nebo vyhlášky UIC 518 je součástí procesu schvalování nových, rekonstruovaných nebo modernizovaných vozidel do provozu. Nová verze vyhlášky UIC 518:2009 mj. upravuje stávající definici limitní hodnoty kvazistatické vodicí síly na nabíhajícím kole, s jejímž dodržením má v obloucích malých a velmi malých poloměrů problém většina nových vozidel. Za účelem hodnocení účinků vozidel na trať tato vyhláška také definuje novou veličinu – tzv. kvazistatickou zatěžující sílu. V příspěvku je ukázáno hodnocení vodicích vlastností nové čtyřnápravové dieselelektrické lokomotivy řady 744.0 firmy CZ LOKO pomocí simulačních výpočtů, provedených na Dislokovaném pracovišti Dopravní fakulty Jana Pernera v České Třebové. vodicí vlastnosti; kvazistatická vodicí síla; kvazistatická zatěžující síla; simulační výpočty; dieselelektrická lokomotiva; dvounápravový podvozek
eng A New Method of the Assessment of Rail Vehicles Guiding Behaviour in Small-Radius Curves This paper deals with the assessment of rail vehicles guiding behaviour during the passing through small-radius curves. This assessment according to the standard EN 14363 or the UIC Code 518 is a part of the authorization process in case of new, reconstructed or modernized railway vehicles. The new version of UIC Code 518:2009 modifies among others the existing definition of the limit value of the quasistatic guiding force. In the present, the majority of new vehicles has a problem to keep this limit value of the force acting on the outer wheel of the guiding wheelset in small and very small-radius curves. For purposes of the assessment of the interaction between vehicles and track, this Code defines a new quantity – so-called quasistatic loading force, as well. The assessment of the guiding behaviour of the new four-axled diesel-electric locomotive Class 744.0 CZ LOKO by simulations performed at the Detached Branch of the Jan Perner Transport Faculty in Česká Třebová is demonstrated in this paper. guiding behaviour; quasistatic guiding force; quasistatic loading force; simulations; diesel-electric locomotive; two-axled bogie