Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Reduction of lateral forces between the railway vehicle and the track in small-radius curves by means of active elements
Autoři: Michálek Tomáš | Zelenka Jaromír
Rok: 2011
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Applied and Computational Mechanics
Název nakladatele: Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání: Plzeň
Strana od-do: 187-196
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Snižování příčných silových účinků mezi vozidlem a kolejí v obloucích malých poloměrů pomocí aktivních prvků Tento článek se zabývá možností snižování velikosti vodicích sil v obloucích malých poloměrů pomocí aktivních prvků. Vodicí síly charakterizují příčné silové působení mezi vozidlem a kolejí a ovlivňují opotřebení kol a kolejnic v obloucích. Velikost vodicích sil je hodnocena v rámci schvalovacího procesu. V případě nových vozidel s nápravovou hmotností cca 20 t a více je však problematické splnit podmínku maximální hodnoty kvazistatické vodicí síly na nabíhajícím kole 1. dvojkolí v obloucích velmi malých poloměrů. Jednou z možných cest ke snižování těchto sil je užití systému aktivních tlumičů vrtivých pohybů podvozků. S využitím počítačových simulací vodicích vlastností nové elektrické lokomotivy jsou zde porovnávány dosahované hodnoty kvazistatických vodicích sil pro případ lokomotivy vybavené tímto systémem a bez něj. Kromě vlivu maximální síly vyvozované aktivními prvky je též sledován vliv součinitele tření v kontaktu kolo-kolejnice a vliv poloměru oblouku. systém aktivních tlumičů vrtivých pohybů podvozku; kvazistatické vodicí síly; elektrická lokomotiva; simulační výpočty
eng Reduction of lateral forces between the railway vehicle and the track in small-radius curves by means of active elements This paper deals with a possibility of reduction of guiding forces magnitude in small-radius curves by means of active elements. These guiding forces characterize the lateral force interaction between the rail vehicle and the track and influence the wear of wheels and rails in curves. Their magnitudes are assessed in the framework of vehicle authorization process. However, in case of new railway vehicles with axleload of approximately 20 t and more it is problematic to meet the condition of maximum value of the quasistatic guiding force which acts on the outer wheel of the 1st wheelset in small-radius curves. One of the possible ways how to reduce these forces is using the system of active yaw dampers. By means of computer simulations of guiding behaviour of a new electric locomotive, comparison of reached values of the quasistatic guiding forces in case of locomotive equipped with active yaw dampers and without them was performed. Influences of magnitude of force generated by the active yaw dampers, friction coefficient in wheel/rail contact and curve radius were analysed in this work, as well. active yaw dampers; quasistatic guiding forces; electric locomotive; simulations