Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

ASSESSMENT OF DYNAMIC MEASUREMENT OF A ROAD TANKER
Autoři: Svoboda Pavel
Rok: 2011
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 43-59
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze VYHODNOCENÍ DYNAMICKÉHO MĚŘENÍ CISTERNOVÉHO VOZIDLA Série hlavních experimentů – jízdních zkoušky, které byly vykonávány s vozidlem Tatra T 148 CAP na bývalém vojenském letišti v Ralsku, probíhaly s různými stupni plnění cisterny. Cisterna byla naplněna kapalinou v oběmu 1, ¾, ½, ¼, 0 své náplně. Pro měření byla zvolena rychlost 50 km/h. Měřily se následující hodnoty: rychlost, podélné zrychlení, boční zrychlení, stáčivá rychlost, směrová úchylka, úhel klopení, úhel natočení kol. Měření bylo rozděleno na dvě části. V první části byla vytýčená dráha jízdního koridoru s přejetím z pruhu do pruhu. Druhá část měření spočívala ve snaze převrátit vozidlo při průjezdu zatáčkou tím, že při konstantní rychlosti 50 km/h řidič co nejrychleji „dá plný rejd“ vozidla od stanoveného bodu na dráze. Zároveň stiskem tlačítka dává optický signál „Zahájení manévru“ Tento signál bude sloužit pro sjednocení výstupu měřící aparatury videozáznamu. Při druhé jízdě řidič nejprve zatočí volantem o půl otáčky do opačného směru poté následuje rychlé přetočení do původního směru na „ plný rejd“. Rychlost pro měření byla zvolena za základě zkušeností při testování vozidla na letišti v Hradci Králové. Ke ztrátě stability docházelo při rychlosti jízdy nad 40 km/h. Před měřením byla cisterna naplněna 12m3 vody, čímž celková hmotnost vozidla dosáhla hmotnosti 23 870kg. Výsledné grafy popisují chování vozidla při jednotlivých manévrech řidiče. Získané hodnoty poslouží k odladění a následně verifikaci matematického modelu. cisternový vůz; stabilita proti převrácení; jízdní zkoušky
eng ASSESSMENT OF DYNAMIC MEASUREMENT OF A ROAD TANKER A series of major experiments - driving tests that were performed with the vehicle TATRA T 148 CAP at the former military airport in Ralsko were made with tank filled with fluid by 1, ¾, ½, ¼, 0 parts of its volume. Velocity of the vehicle was chosen 50 km / h. During tests were measured following values: speed, longitudinal acceleration, lateral acceleration, yaw rate directional deviation, Roll angle, steering angle. Measurements were divided into two parts. In the first part of the path mapped out a driving corridor pass lane. The second part of the measurement lies in the effort to overturn the vehicle during cornering when at a constant speed of 50 km/h the driver as quickly as possible gives a full lock to the vehicle from the specified point on the track. At the same time, by pressing the button he gives an optical signal "Starting the manoeuvre". This signal will serve to unify the output of the measuring apparatus of the video recording. In the second ride, the driver first turns the steering wheel half a turn in the opposite direction, and then he quickly turns back to the original direction with the full lock. The speed to be measured was chosen on the basis of experience in testing the vehicle at the airport in Hradec Kralove. The loss of stability occurred when the driving speed was above 40 km/h. Before measuring, the tank was filled with 12 cubic meters of water, bringing the total weight of the vehicle to the weight of 23,870 kg. The resulting graphs describe vehicel behaviors during driver's maneuvers. The values obtained will be used to debug and then verify the mathematical model. tank vehicle; rollover stability; driving tests