Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

DETAILED ANALYSIS OF ACCELERATION SIGNAL MEASURED ON THE WHEELSET AXLE BOX IN THE COURSE OF PASSING
Autoři: Hába Aleš
Rok: 2011
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 61-74
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze PODROBNÝ ROZBOR PRŮBĚHU SIGNÁLU ZRYCHLENÍ MĚŘENÉHO NA LOŽISKOVÉ SKŘÍNI DVOJKOLÍ PŘI PRŮJEZDU VOZIDLA SRDCOVKOVOU ČÁSTÍ VÝHYBKY Příspěvek se zabývá důkladným rozborem průběhu zrychlení měřeného na ložiskové skříni dvojkolí při průjezdu srdcovkovou částí výhybky, tj. úsekem o délce 5 m, na kterém kolo opouští křídlovou kolejnici a najíždí na hrot srdcovky. Jedná se o místo, kde dochází ke zvýšené dynamické odezvě vozidla a signál zrychlení má výrazně odlišný průběh v porovnání s jízdou v přímé koleji. Rozbor sleduje několik oblastí. Předmětem zájmu je způsob snímání zrychlení, možnosti a nutnost zpracování naměřeného signálu a faktory ovlivňující charakter průběhu signálu. Výsledky provedených rozborů ukazují, že stejně zpracovaný charakter průběhu signálu svislého zrychlení měřeného na ložiskové skříni dvojkolí při průjezdu srdcovkovou částí téže výhybky je neměnný. Dochází pouze ke změně jeho rozkmitu v závislosti na hmotnosti experimentálního vozidla, rychlosti a směru průjezdu výhybkou. Vhodně zpracovaný průběh signálu svislého zrychlení měřeného na ložiskové skříni dvojkolí tak podává spolehlivou informaci o dynamické odezvě vozidla při průjezdu srdcovkouvou částí výhybky. výhybka; srdcovka; měření zrychlení; dvojkolí; dynamická odezva
eng DETAILED ANALYSIS OF ACCELERATION SIGNAL MEASURED ON THE WHEELSET AXLE BOX IN THE COURSE OF PASSING The paper deals with an extended analysis of the acceleration signal measured on an wheelset axle box of a vehicle passing over a turnout frog area, i.e. 5m distance where a wheel is leaving a wing rail and running to a frog tip. It is a place of happening of increased dynamical response of the vehicle. The measured acceleration signal is characterized by a specific character there in comparison with e.g. straight track. The analysis is concentrated to several fields. A method of the acceleration sensing, a possibility and a necessity of the signal procesing and factors influenced the character of the signal is under investigation. Results of the made analysis shows that the vertical accelerate signals measured on the wheelset axle boxes during passing of the vehicle over the turnout frog area and processed in the same way are unchangeable. Only a peak-to-peak distance is changing in dependence on a weight of the experimental vehicle, a speed and a direction of passing over the turnout. The appropriately processed vertical acceleration signal measured on the wheelset axle box gives a reliable information about the dynamical response of the vehicle passing over the turnout frog. turnout; frog; acceleration measurement; wheelset; dynamical response