Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

NAPJATOSTNÍ A DEFORMAČNÍ ANALÝZA RÁMU TRAKTOROVÉHO NÁVĚSU
Autoři: Peňáz Jan
Rok: 2012
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: TechMat 2012
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 140-150
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze NAPJATOSTNÍ A DEFORMAČNÍ ANALÝZA RÁMU TRAKTOROVÉHO NÁVĚSU Tento článek se zabývá napjatostní a deformační analýzou rámu podvozku traktorového návěsu. Důvodem pro vypracování analýzy byl vznik trhlin v konstrukci rámů u některých specificky využívaných návěsů ve vodohospodářství. Na začátku práce je věnována pozornost popisu návěsu a způsobu jeho používání. Důraz je kladen na popis zkoumaného rámu a místa vzniku trhlin. V další části jsou vypočteny základní parametry vanové korby, hmotnost nákladu a silové účinky přenášené na rám od zmiňované korby. Vše je provedeno v různých úhlech vyklopení. Následující část se zabývá výpočty intenzit napětí a poměrného přetvoření pro jednotlivé úhly vyklopení pomocí programu pracujícího na bázi metody konečných prvků. Výsledky analýzy jsou přehledně zaznamenány v tabulce a polohy maximálních hodnot vykresleny do obrázků. Nejvíce problematické pro provoz se ukázalo vyklopení vanové korby na 50° od horizontální roviny. Kapitola 5 se zabývá teorií výpočtu únavové životnosti konstrukce. Vzhledem k vysokým intenzitám napětí na rámu je posuzována nízkocyklová únava. V samotném závěru práce je navržena konstrukční úprava problematického místa. Tato konstrukční změna je opět napjatostně a deformačně analyzována. Ze získaných údajů je určen aktuální počet cyklů do vzniku trhliny. V poslední kapitole je zhodnocena konstrukční úprava a její vliv na celkovou životnost rámu. Dozadu sklápěný traktorový návěs; trhlina; metoda konečných prvků; nízkocyklová únava
eng STRAIN AND DEFORMATION ANALYSIS OF FRAME OF TRACTOR SEMI-TRAILER This article deals with strain and deformation analysis of frame of tractor semi-trailer. The reason for this analysis is a crack on several real frames. Firstly, there are described use and the initiation of the crack of the frame. Secondly, main parameters of the semi-trailer, weight of load and forces are calculated. Then, numerical analysis is performed by finite element method. The results are shown on the pictures. The most problematical place was found in front of the axel´s holder where the strain is maximal. The worst situation for the frame is dumping (50° between the frame and the tipping body). The lifetime of frame is evaluated by low cycle fatigue method. New solution of the critical part is suggested and new numerical analysis is performed. Finally, the number of cycle to crack initiation is calculated. Original and new solutions of problematical part are compared. Rear dump tractor semi-trailer; crack; Finite element method; low cycle fatigue