Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Citlivostní analýza vlivu parametrů pojezdu na dynamické vlastnosti elektrické lokomotivy
Autoři: Michálek Tomáš | Zelenka Jaromír
Rok: 2013
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: XXI. konference s mezinárodní účastí Současné problémy v kolejových vozidlech 2013, Sborník příspěvků
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 85-92
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Citlivostní analýza vlivu parametrů pojezdu na dynamické vlastnosti elektrické lokomotivy Jízdní a vodicí vlastnosti kolejového vozidla jsou ovlivněny mnoha parametry; na straně vozidla jde zejména o rozměrové a hmotnostní parametry vozidla a charakteristiky vazeb použitých v konstrukci pojezdu. Tento příspěvek se zabývá vlivem parametrů pojezdu na dynamické vlastnosti vozidla. Pomocí simulačních výpočtů jízdy vozidla je zde na příkladu elektrické lokomotivy kvantifikován vliv nejdůležitějších parametrů (podélná a příčná tuhost vedení dvojkolí a sekundárního vypružení, rozvor podvozku, vzdálenost otočných čepů) na kvazistatické vodicí síly v obloucích malých poloměrů a na stabilitu jízdy v přímé koleji. jízdní a vodicí vlastnosti; elektrická lokomotiva; citlivostní analýza; kvazistatická vodicí síla; stabilita jízdy; parametry pojezdu; simulační výpočty
eng Sensitivity analysis of running gear parameters on dynamic behaviour of an electric locomotive Running and guiding behaviour of a rail vehicle is influenced with many parameters, from the point of view of the vehicle especially dimensional and mass parameters of the vehicle and characteristics of joints used in the running gear. This paper deals with the influence of the running gear parameters on dynamic behaviour of the vehicle. By means of computer simulations of vehicle run, the influence of the most important parameters (longitudinal and lateral stiffness of wheelset guiding and secondary suspension, bogie wheelbase, distance between bogie pivots) on the quasistatic guiding forces acting between wheels and rails in small radius curves and on the stability of run in a straight track are quantified on example of an electric locomotive. running and guiding behaviour; electric locomotive; sensitivity analysis; quasistatic guiding force; stability of run; parameters of running gear; computer simulations