Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Materiálové charakteristiky elastomerů pro výpočtové modelování pneumatik
Autoři: Drdáková Jozefína | Struharňanská Monika | Krmela Jan
Rok: 2013
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 23-32
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Materiálové charakteristiky elastomerů pro výpočtové modelování pneumatik Článek se zabývá stanovením materiálových parametrů elastomerů z materiálových charakteristik získaných ze statických experimentů. V případě zkoušky v tahu se jedná o zkoušky v jednoosé a víceosé napjatosti. Ze statických zkoušek v tahu byla získána závislost tahové síly na prodloužení a z ní byla stanovena závislost napětí v tahu od poměrného prodloužení.Pro prvotní stanovení M-R parametrů postačuje jako základní zkouška v tahu v jednoosé napjatosti. Tyto parametry jsou vstupními materiálovými parametry do výpočtových MKP modelů pneumatik pro osobní a nákladní automobily. Pro elastomerové části pláště pneumatiky se ve výpočtech nejčastěji používá Mooney-Rivlinův model chování materiálu. V článku jsou uvedeny experimentálně stanovené materiálové charakteristiky a odpovídající vypočítané Mooney-Rivlinovy parametry pro vybrané elastomery, pozornost je věnována nánosovým směsím pro ocelokordy pláštů. Pro zohlednění nánosových směsí doporučujeme aplikovat Mooney-Rivlinův dvouparametrový materiálový model, pokud možno s pozitivními parametry. Tyto parametry doporučujeme stanovit z experimentálních dat odpovídajících poměrnému přetvoření do 15%. Z experimentálně stanovených materiálových charakteristik nánosových směsí lze usuzovat celkové chování ocelokordového nárazníku. pneumatika; výpočtové modelování; materiálové charakteristiky; Mooney-Rivlin
eng Material characteristics of elastomers for computational modeling of tires The article deals with the determination of material parameters of elastomers from material characteristic obtained by static experiments. These parameters are the input material parameters for computational FEM models of tires for passenger cars and trucks. The elastomeric parts of the tire-casing are commonly modeled by using the Mooney-Rivlin material model. The material characteristics obtained by experiments and the correspondent Mooney-Rivlin parameters of selected elastomers are described in the article. Attention is especially paid to alluvial mixtures for steel cord belts of tires. tire; computational modeling; material characteristics; Mooey-Rivlin