Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Modelování adhezní vazby kola a kolejnice v dynamice pohonu dvojkolí
Autoři: Voltr Petr
Rok: 2013
Druh publikace: ostatní - dizertace
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: nestránkováno
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Modelování adhezní vazby kola a kolejnice v dynamice pohonu dvojkolí Disertační práce svou teoretickou i experimentální částí směřuje k rozšíření možností modelování adhezního kontaktu kola a kolejnice, zejména s ohledem na vyšetřování dynamického chování pohonných soustav kolejových vozidel. Předmětem experimentální činnosti je měření adhezních charakteristik na zkušebním stavu a identifikace změn třecích podmínek v průběhu prokluzu. Na základě teoretického rozboru je sestaven zjednodušený model přechodového valení pro využití v simulačním výpočtu, kde nelze použít předpoklad ustáleného valení - například při rozjezdu z nulové rychlosti. Adhezní model je začleněn do simulačního programu a výsledky simulace jsou porovnány s výsledky experimentů na skutečném vozidle, provedenými dříve školitelem. adheze, dynamika pohonů, lokomotivy, simulační výpočty, styk kolo-kolejnice, valivý kontakt
eng Modelling of the wheel-rail adhesion contact in driving system dynamics The dissertation thesis in both its experimental and theoretical parts aims at extending the possibilities of modelling of the wheel-rail adhesion contact, especially with regards to investigation of dynamical behaviour of rail vehicle drives. The experimental work is focused on measurement of adhesion characteristics on a roller rig and identification of changes in friction conditions during sliding. Based on a theoretical analysis, a simplified model of transient rolling is developed. It is intended for use in numerical simulations where the assumption of steady rolling cannot be made - e.g. in startup from zero speed. The model is incorporated in simulation software and the simulation results are compared to those from experiments at a real vehicle, performed by the supervisor. adhesion, drive dynamics, locomotives, numerical simulation, rolling contact, wheel-rail contact