Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Application of sensitivity analysis in design of characteristics of damping joints in locomotive running gear
Autoři: Zelenka Jaromír | Kohout Martin | Michálek Tomáš
Rok: 2013
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Engineering Mechanics
Název nakladatele: Engineering Academy of the Czech Republic / Inženýrská akademie České republiky
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 369-378
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Aplikace citlivostní analýzy při návrhu charakteristik tlumicích vazeb v pojezdu lokomotivy Provoz železničních vozidel při vyšších rychlostech je podmíněn zajištěním stabilního chodu vozidla v přímé koleji s různou úrovní geometrických parametrů. Této vlastnosti je obvykle dosaženo doplněním vazby mezi skříní a podvozkem účinným tlumením s vhodnou charakteristikou. Protože vzájemný pohyb skříně a podvozku v přímé koleji může vykazovat malé amplitudy a vysoké rychlosti, používají se pro tyto účely speciální podélné tlumiče - tzv. tlumiče vrtivých pohybů podvozků. Cílem tohoto příspěvku je teoretická analýza vlivu tlumičů vrtivých pohybů na mez stability lokomotivy, která je zde provedena s využitím citlivostní analýzy. citlivostní analýza; stabilita jízdy vozidla; kritická rychlost; simulační výpočty
eng Application of sensitivity analysis in design of characteristics of damping joints in locomotive running gear Operation of railway vehicles at higher speeds is conditioned by assurance of a stable run of the vehicle in straight track with a high level of geometric parameters. This property is usually reached by retrofitting of a joint between the vehicle body and the bogies with an efficient damping with suitable characteristics. As the relative motion between the vehicle body and the bogies in the straight track shows low amplitudes and high velocities, special longitudinal dampers - so-called yaw dampers - are used for these purposes. The aim of this paper is a theoretical analysis of influence of yaw dampers characteristics on the stability limit of a locomotive performed by means of sensitivity analysis. sensitivity analysis; stability of vehicle run; critical speed; yaw dampers; simulations