Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

The use of AHP method for selection of supplier
Autoři: Hruška Roman | Průša Petr | Babič Darko
Rok: 2014
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Transport
Název nakladatele: VGTU Publishing House Technika
Místo vydání: Vilnius
Strana od-do: 195-203
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití metody AHP pro výběr dodavatele Zvýšení flexibility v dnešním globálním trhu je potřeba z důvodu udržení konkurenceschopnosti a schopnosti reakce na rychle se měnící trh. Z tohoto pohledu představuje výběr dodavatele jednu z nejdůležitějších funkcí prováděnou v oddělení nákupu. Výběr dodavatele je multikriteriální problém, který zahrnuje kvantitativní i kvalitativní kritéria, přičemž je nutné najít kompromis mezi těmito kritérii. Článek se zabývá výběrem dodavatelů pomocí Analytického Hierarchického Procesu. (AHP). AHP poskytuje rámec pro vytváření efektivního rozhodování ve složitých situacích (např.: výběr dodavatele) a pomáhá urychlit přirozený proces rozhodování. AHP je metoda rozkladu komplexu nestrukturovaných situací na jednodušší složky, čímž vytváří hierarchický systémový problém. Článek popisuje obecný návrh výběru modelu dodavatele pomocí AHP s aplikací navrhovaného modelu ve výrobním podniku, přičemž uvažuje rozhodování mezi třemi potencionálními dodavateli. Cílem této práce je pochopit strategickou rozhodovací oblast pro výběr dodavatele a pomoct s hodnocením dodavatelů s různým stupněm důležitosti. Účelem tohoto článku je porozumět strategické operativní oblasti rozhodování o procesu výběru dodavatele a podpořit rozhodovatele s různými stupni důležitosti k dosažení koncensu na hodnocení alternativních dodavatelů. výběr dodavatele, AHP, strategický dodavatel, optimalizační metody, Saatyho metoda
eng The use of AHP method for selection of supplier Increase flexibility in today?s global marketplace is needed to remain competitive and respond to rapidly changing markets. From that point of view, supplier selection represents one of the most important function to be performed by the purchasing department. The supplier selection is a multi-criterion problem which includes both quantitive and qualitative criteria. In order to select the best suppliers it is necessary to make a trade off between these criteria. The article deals with supplier selection using the Analytic Hierarchy Process (AHP). AHP provides a framework for making effective decisions in complex decision situations (eg, vendor selection), helps to simplify and accelerate the natural process of decision making. AHP is a method of decomposition of complex unstructured situation into simpler components, thus creating a hierarchical system problem. The paper describes the general design of model supplier selection using the AHP with an application of the proposed model in a manufacturing company that selects a suitable supplier of three potential suppliers. The aim of this paper is to understand the strategic operating decision area of the supplier selection process and to aid decision makers with varying degrees of importance to reach consensus in rating alternative suppliers. supplier selection, AHP, strategic supplier, optimization method, Saaty`s method