Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Comparative simulations of guiding behaviour of an electric locomotive
Autoři: Zelenka Jaromír | Michálek Tomáš | Kohout Martin
Rok: 2014
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: 20th International conference Engineering Mechanics 2014: proceedings
Název nakladatele: Vysoké učení technické v Brně
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 740-743
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Porovnávací simulační výpočty vodicích vlastností elektrické lokomotivy Simulační výpočty dynamických vlastností dnes tvoří nedílnou část výzkumu a vývoje nových kolejových vozidel. Simulační výpočty umožňují např. optimalizovat dynamické vlastnosti vozidla a do budoucna se předpokládá i jejich využití v rámci schvalovacího procesu namísto provádění některých jízdních zkoušek. V současné době jsou pro tyto účely běžně využívány různé komerční i nekomerční simulační nástroje. Největším problémem však je ověření výpočtového modelu a validace výsledků simulačních výpočtů, která je nutnou podmínkou získání věrohodných dat. V rámci řešení projektu výzkumu a vývoje Technologické agentury ČR "Centrum kompetence drážních vozidel" je v pracovním balíčku WP5 věnována pozornost mimo jiné právě této problematice. Tento příspěvek se zabývá simulačními výpočty jízdy elektrické lokomotivy oblouky koleje o různých poloměrech, které byly provedeny čtyřmi simulačními nástroji (SJKV-L3A, SIMPACK ve verzích 8900 a 9.4-build65 a ADAMS/VI-Rail) na třech různých pracovištích (DFJP Univerzity Pardubice, VÚKV a.s. a ŠKODA Transportation a.s.). Výsledky provedených simulačních výpočtů umožňují vzájemné porovnání různých modelů stejně jako odhalení a objasnění problematických aspektů jednotlivých modelů. dynamické vlastnosti kolejových vozidel; porovnávací simulační výpočty; vodicí vlastnosti; validace modelu
eng Comparative simulations of guiding behaviour of an electric locomotive Computer simulations of vehicle running performance create an integral part of research and development of new rail vehicles. The simulations allow e.g. optimization of dynamic behaviour of the vehicle and it may be possible to use them in the certification process instead of results of some track tests in the future. Nowadays, many commercial as well as non-commercial simulation tools are commonly used for these purposes. However, verification of the computational model and validation of its results represent the most significant problems which must be solved to gain relevant data from the simulations. In the framework of solving the R&D project “Competence Centre of Rail Vehicles” of the Technology Agency of the Czech Republic, the attention of the work package WP5 is paid to this problem of model validation among others. This paper deals with results of simulations of an electric locomotive through curves of various radii which were performed by means of four simulation tools (SJKV-L3A, SIMPACK in versions 8900 and 9.4-build65 and ADAMS/VI-Rail) at three different workplaces (Jan Perner Transport Faculty of the University of Pardubice, VÚKV a.s. and ŠKODA Transportation a.s.). The simulation results allow comparison of these different models as well as revelation and clarification of problematic aspects of the individual models. rail vehicle dynamics; comparative simulations; guiding behaviour; model validation