Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Přechodové děje ve valivém kontaktu kola a kolejnice
Rok: 2013
Druh publikace: ostatní - článek
Název zdroje: Scientific Papers of the University of Pardubice, Series B, The Jan Perner Transport Faculty
Název nakladatele: Univerzita Pardubice
Místo vydání: Pardubice
Strana od-do: 67-75
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Přechodové děje ve valivém kontaktu kola a kolejnice Dynamický systém vozidla a koleje není vždy v ustáleném stavu - jsou pozorovány přechodové děje. Úvodní část článku se věnuje přechodovým dějům obecně a zaměřuje se na ty, jež se vyskytují v dynamice pohonných soustav. Dále je pozornost věnována kontaktu kola a kolejnice a problémům přechodového valení. Tyto problémy nelze řešit pomocí kontaktních modelů, které předpokládají ustálené valení. Proto byl vyvinut zjednodušený model přechodového valení, který byl dále využit v simulacích. V závěrečné části článku jsou představeny výsledky v podobě nákresů rozložení tečného napětí a zaznamenaných adhezních charakteristik. pohonná soustava; simulační výpočty; přechodové děje; přechodové valení; kontakt kolo-kolejnice
eng Transient problems in rolling contact of wheel and rail The vehicle-track dynamical system is not always in steady state but transient phenomena are often observed. The initial part of the paper deals with transient phenomena in general view and focuses on those occurring in driving system dynamics. Further, attention is paid to wheel-rail contact and the problems of transient rolling. This situation cannot be handled by contact models which assume steady rolling. Therefore a simplified model of transient rolling has been developed and utilised in simulations. The results are presented in the final part of the paper in the form of traction distribution plots and creepage-force diagrams. driving system; numerical simulation; transient phenomena; transient rolling; wheel-rail contact