Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

CO2 emissions as an indicator of sustainable transport development in the Czech Republic
Autoři: Antonová Barbora | Kučera Tomáš | Lustigová Klára | Hyršlová Jaroslava | Drahotský Ivo
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: SGEM2015: Conference Proceedings. Book 2. Vol. 3
Název nakladatele: STEF92 Technology Ltd.
Místo vydání: Sofie
Strana od-do: 91-98
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Emise CO2 jako indikátor udržitelného rozvoje dopravy v České republice Koncepce udržitelného rozvoje prosazuje soulad hospodářského a společenského vývoje s kapacitami ekosystémů a se zachováním přírodních hodnot a biologické rozmanitosti. Vychází z rovnováhy tří základních pilířů: ekonomického, environmentálního a společenského. V ČR byla první strategie udržitelného rozvoje schválena v r. 2004. V roce 2010 byl vládou ČR schválen aktuálně platný dokument s názvem Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky, který slouží jako východisko pro zpracování koncepčních materiálů (sektorových politik či akčních programů) a pro strategické rozhodování v rámci státní správy a územní veřejné správy. Udržitelný rozvoj společnosti není myslitelný bez dlouhodobě udržitelného rozvoje dopravy, která významně zasahuje do všech tří pilířů. Koncept udržitelné dopravy je v ČR zakotven do dokumentu Dopravní politika pro období 2014 – 2020 s výhledem do roku 2050, který vychází ze strategie Evropské komise (Doprava 2050). Cílem je vytvořit konkurenceschopný dopravní systém, který zlepší mobilitu a odstraní závažné bariéry v klíčových oblastech (spotřeba pohonných hmot, zaměstnanost). Strategie představuje globální náhled na rozvoj v dopravním sektoru; usiluje o rozsáhlou transformaci dopravního systému, podporujícího nezávislost na ropě, vytváření moderní infrastruktury a multimodální mobility prostřednictvím odpovídajících řídících a informačních systémů. Zaměřuje se na spotřebu pohonných hmot a snížení emisí CO2. Dopravní politika států EU tak jednoznačně směřuje k významnému snižování emisí skleníkových plynů. Příspěvek se zabývá vybranými environmentálními dopady dopravy v České republice. Zkoumá dlouhodobý vývoj emisí CO2 vyprodukovaných dopravou jako celkem i podle jednotlivých dopravních módů. Vývoj ukazatele je posuzován především s ohledem na cíle dopravní politiky České republiky v jednotlivých sledovaných obdobích a s ohledem na vývoj v rámci Evropské unie. oxid uhličitý; emise CO2; udržitelná doprava; dopravní politika
eng CO2 emissions as an indicator of sustainable transport development in the Czech Republic The concept of sustainable development promotes the coherence of economic and social development with capacities of ecosystems and with the preservation of natural heritage and biodiversity. The concept is based on three pillars: economic, environmental and social. In the Czech Republic the first sustainable development strategy was approved in 2004. In 2010, the government approved the currently valid Strategic Framework for Sustainable Development in the Czech Republic, which serves as the basis for drawing up strategic materials (sectoral policies and action plans), and for strategic decision-making within state and regional public administration. The sustainable development of society is unthinkable without sustainable transport that significantly affects all three pillars. The concept of sustainable transport in the Czech Republic is embedded in the Transport Policy of the Czech Republic for 2014 – 2020 with the Prospect of 2050 based on the transport strategy of the European Commission (Transport 2050). The aim is to create a competitive transport system that will improve mobility and remove major barriers in key areas (fuel consumption, employment). The strategy pursues far-reaching transformation of the transport system supporting independence from oil, modern infrastructure and multimodal mobility through appropriate management and information systems. It focuses on fuel consumption and CO2 emissions reduction. The European Union transport policy heads towards significant reductions in greenhouse gas emissions. The aim of this paper is to analyse the long-term development of CO2 emissions in transport as a whole and in individual transport modes. The development is assessed mainly with regard to the transport policy objectives of the Czech Republic in individual observation periods and with regard to developments within the European Union. carbon dioxide; CO2 emissions; sustainable transport; transport policy