Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Modelling of flexi-coil springs with rubber-metal pads in a locomotive running gear
Autoři: Michálek Tomáš | Zelenka Jaromír
Rok: 2015
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Applied and Computational Mechanics
Strana od-do: 21-30
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Modelování flexi-coil pružin s pryžokovovými podložkami v pojezdu lokomotivy Flexi-coil pružiny jsou dnes běžně používaným prvkem sekundárního vypružení kolejových vozidel. Jejich příčná tuhost je ovlivněna jejich konstrukčními parametry (počet závitů, výška pružiny, střední průměr pružiny, průměr drátu atd.); někdy je však vhodné tuto tuhost upravit takovým způsobem, aby vypružení vykazovalo různé příčné tuhosti v různých směrech (tzn. podélně vs. příčně v souřadném systému kolejového vozidla). Z tohoto důvodu jsou často pružiny doplňovány pryžokovovými podložkami umístěnými na jednom, příp. obou svých koncích. Tento příspěvek se zabývá modelováním flexi-coil pružin doplněných naklápěcími pryžokovovými podložkami, aplikovanými v pojezdu elektrické lokomotivy, ale také důsledky důsledky aplikace takového řešení sekundárního vypružení z pohledu dynamických vlastností kolejového vozidla. Tato analýza je provedena pomocí multi-body simulací; kompletní popis příčné tuhostní charakteristiky sestavy pružina-podložka je založen na výsledcích měření těchto prvků, které bylo provedeno v těžkých laboratořích Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice. flexi-coil pružina; příčná tuhost; naklápěcí pryžokovová podložka; kolejové vozidlo; multi-body simulace
eng Modelling of flexi-coil springs with rubber-metal pads in a locomotive running gear Nowadays, flexi-coil springs are commonly used in the secondary suspension stage of railway vehicles. Lateral stiffness of these springs is influenced by means of their design parameters (number of coils, height, mean diameter of coils, wire diameter etc.) and it is often suitable to modify this stiffness in such way, that the suspension shows various lateral stiffness in different directions (i.e., longitudinally vs. laterally in the vehicle-related coordinate system). Therefore, these springs are often supplemented with some kind of rubber-metal pads. This paper deals with modelling of the flexi-coil springs supplemented with tilting rubber-metal tilting pads applied in running gear of an electric locomotive as well as with consequences of application of that solution of the secondary suspension from the point of view of the vehicle running performance. This analysis is performed by means of multi-body simulations and the description of lateral stiffness characteristics of the springs is based on results of experimental measurements of these characteristics performed in heavy laboratories of the Jan Perner Transport Faculty of the University of Pardubice. flexi-coil spring; lateral stiffness; tilting rubber-metal pad; railway vehicle; multi-body simulations