Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Návrh charakteristik aktivních prvků pro natáčení podvozků za účelem snížení velikosti vodicích sil v obloucích malých poloměrů
Autoři: Michálek Tomáš | Zelenka Jaromír
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: XXII. medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách - PRORAIL 2015: zborník prednášok Diel II.
Název nakladatele: VTS pri Žilinskej univerzite
Místo vydání: Žilina
Strana od-do: 51-60
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Návrh charakteristik aktivních prvků pro natáčení podvozků za účelem snížení velikosti vodicích sil v obloucích malých poloměrů Tento příspěvek se zabývá návrhem charakteristik systému aktivních prvků pro natáčení podvozků elektrické lokomotivy za účelem snížení vodicích sil v obloucích malých a velmi malých poloměrů. Pozornost je věnována jednak samotnému návrhu charakteristik, resp. obecným požadavkům na optimální účinek systému aktivních prvků, ze kterých tento návrh vychází, a jednak následnému ověření funkčnosti navržené charakteristiky systému aktivních prvků pomocí simulačních výpočtů jízdy elektrické lokomotivy obloukem koleje, provedených multi-body programovým systémem SJKV pro simulační výpočty jízdy kolejového vozidla. Návrh konkrétní charakteristiky systému tzv. „aktivní mezipodvozkové vazby“ je zde zaměřen na případ, kdy je na lokomotivě použito sekundární vypružení tvořené flexi-coil pružinami s naklápěcími pryžokovovými podložkami, které vykazuje velmi specifické vlastnosti z hlediska momentu odporu proti natáčení podvozku. kolejové vozidlo; aktivní prvky; odpor proti natáčení podvozku; kvazistatická vodicí síla; multi-body simulace
eng Proposal of characteristics of bogie steering active elements for purposes of reduction of guiding forces in small-radius curves This paper deals with a proposal of characteristics of a system of active elements for bogie steering applied in running gear of an electric locomotive for purposes of reduction of guiding forces in small-radius curves. At first, the attention is paid to the proposal itself, i.e. to general requirements on an optimal effect of the active element system. Subsequently, the functionality of the proposed characteristics of the active element system is verified by means of computer simulations of guiding behaviour of an electric locomotive, realized by means of the multi-body simulation tool SJKV, which is being developed at the Jan Perner Transport Faculty of the University of Pardubice for purposes of investigation of railway vehicle dynamics. The specific proposal of characteristics of so-called “active bogie coupling” is focused on the case of a locomotive equipped with secondary suspension created with flexi-coil springs with tilting rubber-metal pads; this type of secondary suspension seems to show very specific properties from the point of view of bogie yaw resistance. railway vehicle; active elements; bogie yaw resistance; quasistatic guiding force; multi-body simulation